Mercedes R-Klasse : Europese specificaties

  • Piette François
  • 11 november 2005
Hij trok veel aandacht in Frankfurt. De R-Klasse, de “Grand Sports Tourer” van Mercedes-Benz, is een mengeling van een break, een monovolume en een SUV. Aldus de constructeur, maar ook voortgaand op de eerste indrukken van deze lange en modulaire wagen. Mercedes heeft het trouwens over een “3D” karakter: “Design, Dimensions and Dynamics”. Korter in Europa Voor de Europese markt zal de R-Klasse beschikbaar zijn in een verkorte versie met een wielbasis van 2980 mm. De langere versie, vooral gericht op de Amerikaanse markt, zal weliswaar ook beschikbaar zijn. Deze lange versie beschikt over een wielbasis van 3215 mm. Met een totale lengte van 4922 of 5157 mm (korte of lange versie) heeft de Mercedes R-Klasse duidelijk afmetingen van een luxe berline. Zijn voornaamste kenmerk is dat hij tot 6 passagiers aankan verdeeld over drie rijen. Dit laat aan iedereen toe om een zitje bij het raam te hebben. Motorisaties Een andere originaliteit voor het « Oude continent » : de aanwezigheid van dieselmotoren naast 2 benzinemotoren. De vermogens gaan van 224 pk (165 kW) tot 306 pk (225 kW). We kunnen ons hierbij gemakkelijk een dynamische wagen voorstellen. De V8 benzinemotor van de R 500 laat toe om de 100 km/u te bereiken in 6,9 of 7,0 seconden (korte of lange versie), en een topsnelheid van niet minder dan 245 km/u. Het gamma bestaat ook uit een nieuwe zes cilinder in V dieselmotor met directe Common Rail inspuiting van de derde generatie. Deze V6 levert zijn maximum koppel van 510 Nm vanaf 1600 tr/min. Uitgerust met de nieuwe V6 benzinemotor van 272 pk (200 kW) kan de R 350 van 0 tot 100 km/u in 8,3 of 8,4 seconden (korte of lange versie) en heeft een topsnelheid van 230 km/u. Alle modellen zijn uitgerust met de zevenvoudige 7G-Tronic automaat. Bijkomende bediening aan het stuur kan ook, om manueel één van de zeven versnellingen te kiezen. 4x4 De R-Klasse is uitgerust met een integrale en permanente vierwielaandrijving gekoppeld aan de elektronische beheersystemen 4ETS en ESP. Deze twee hulpmiddelen maken deel uit van het standaard aanbod, net als de pneumatische vering achteraan. De Mercedes-Benz klanten kunnen ook kiezen voor het “Airmatic” systeem voor een volledig pneumatische vering. Zodoende zal hij uitgerust zijn met een aanpasbaar schokdemper systeem ADS, dat automatisch de bodemvrijheid met 20 mm verlaagt bij hoge snelheid. Veiligheid De “Grand Sports Tourer” van Mercedes-Benz is uitgerust met de Pre-Safe® : een vooruitziend beschermingsmiddel (in optie). Bij hevig remmen spant dit systeem automatisch de veiligheidsgordels van de voorste zetels aan. Hij past ook de zetel van de passagiers vooraan automatisch aan, met behulp van de geheugen functie en elektrische zetels, om de optimale zithouding te garanderen. Ook wordt het open dak automatisch gesloten. Deze preventieve handelingen zorgen ervoor dat de passagiers in de optimale houding zitten voor de botsing, en verhoogt de doeltreffendheid van de veiligheidsgordels en airbags. Wat de veiligheid betreft, staan op het lijstje van de R-Klasse frontale airbags, laterale airbags vooraan en gordijn-airbags. Verder bestaat de lijst van standaarduitrustingen ook uit een radio/CD met acht luidsprekers, lichtmetalen velgen, aan de snelheid aangepaste stuurbekrachtiging en elektrische bediening voor de zetels vooraan.

Bron : Mercedes
Over de auteur: Piette François

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Renault Symbioz: Captur XXL

Renault Symbioz: Captur XXL

De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

De opvolger van de 812 eert de Ferrari GT's uit de jaren '50 en '60 en behoudt zijn atmosferische V12 met 830 pk en zonder enige elektrische assistentie!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km