Een model, een flop: Lamborghini Islero, met een te schuchtere V12

De weinig bekende Islero zal zeker niet de geschiedenis ingaan als een van de meest legendarische Lamborghini’s. Met zijn V12 die van die van de Miura was afgeleid en een topsnelheid van meer dan 250 km/h had hij nochtans heel wat troeven in huis.

  • Piette François
  • 07 april 2017

In 1968 wegen de jaren op de Lamborghini 400 GT 2+2. Hij was het eerste ontwerp van het merk en zijn ronde vormen passen niet meer echt bij de tijdsgeest. Een ander probleem is dat Lamborghini traditioneel een beroep doet op koetswerkbouwer Touring, maar die ging failliet in 1967. De Italiaanse constructeur wendt zich dus tot Marazzi, dat de werknemers van Touring heeft overgenomen. Helaas blijkt het koetswerk dat daaruit voorkomt lang niet zo geïnspireerd als dat van zijn voorganger.

S-versie als afscheidsrondje

In 1968 wordt de Islero voorgesteld op het salon van Genève. Onder zijn motorkap ligt de V12 van zijn voorganger, met name een V12 van 3,9 liter met 325 pk. Ondanks die troef slaat hij niet echt aan. De Islero wordt te conventioneel en te slecht afgewerkt bevonden en krijgt een slechte ontvangst. In 1969 gelooft Lamborghini er nog in en ontwikkelt het een krachtiger variant met de motor van de Miura. Het vermogen stijgt tot 350 pk en de spurt van 0 naar 100 km/h wordt in 6,5 seconden afgewerkt! Maar het mag niet baten, de klanten moeten hem niet. In 1970 gooit Lamborghini de handdoek in de ring en wordt het model vervangen door de Jarama.

Vandaag

Met een productie van slechts 225 exemplaren is de Islero niet dik gezaaid. Dat vertaalt zich in hoge prijzen, met bedragen van rond de 300.000 euro. In het gebruik heeft dit model erg regelmatig de zorgen van een expert nodig, zoals het bij een prestigieuze motor hoort. Het afstellen van de zes dubbele carburatoren leidt trouwens tot forse facturen!

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km