Na hybrides mikt Toyota op waterstof

Na hybride aandrijflijnen werkt Toyota nu volop aan auto’s op waterstof. Het offensief komt tegen 2020.

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 04 juni 2018

Voor iets minder dan 80.000 euro koop je inderdaad nu al een Toyota Miraï. Maar net als bij de Prius in 1995 wil Toyota de technologie snel toegankelijker maken. Sinds zijn lancering in 2014 bleven de verkoopcijfers van de Miraï bescheiden, met 700 stuks in 2015, 2.000 in 2016 en 3.000 vorig jaar.

Productie vertienvoudigd

Toyota is er zich van bewust dat 3.000 stuks per jaar maar een fractie is van het aantal nieuwe auto’s dat elk jaar wordt verkocht. De Japanners willen waterstof tegen 2020 dus democratischer maken. Tegen dan hoopt Toyota minstens tien keer zoveel auto’s op waterstof te verkopen, zo’n 30.000 per jaar.

Nieuwe productiesites

Toyota wil twee sites bouwen voor de waterstofproducten: een fabriek die het hogere productietempo van de brandstofcellen kan opvangen en een nieuwe fabricagelijn voor waterstofreservoirs onder hoge druk. Die reservoirs, die uit koolstofvezel bestaan, worden nu op een specifieke site gebouwd, in heel beperkte oplage.

Japan als voortrekker

Van de 30.000 auto’s op waterstof die Toyota tegen 2020 wil verkopen, zou een goed derde voor de Japanse markt zelf zijn. Vanaf 2020 hoopt Toyota op zijn eigen markt 1.000 auto’s op waterstof per maand te verkopen. Japan is aan een heus waterstofoffensief begonnen, en wil de technologie als uithangbord gebruiken voor de olympische spelen in Tokio in 2020. Naast personenwagens moeten vanaf volgend decennium ook bussen in Japan vooral op waterstof rijden.

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!

Renault Symbioz: Captur XXL

Renault Symbioz: Captur XXL

De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

De opvolger van de 812 eert de Ferrari GT's uit de jaren '50 en '60 en behoudt zijn atmosferische V12 met 830 pk en zonder enige elektrische assistentie!

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km