Nederland overweegt 100 km/u op snelwegen

Nederland denkt – met tegenzin – na over een nationale snelheidslimiet van 100 km/u om haar bouw- en landbouwsector te redden. Alles heeft te maken met stikstofnormen.
  • Troubleyn  Bert Troubleyn Bert
  • 05 november 2019
  • Divers

Klaas Dijckhoff, fractieleider van de liberale politieke partij VVD in de Nederlandse Tweede Kamer, heeft een opvallende uitspraak gedaan: zijn partij overweegt om een nationale snelheidslimiet van 100 km/u op tafel te leggen. Dat heeft te maken met de uitstoot van stikstof door het wegverkeer en bijzonder complexe sociale problemen bij onze Noorderburen. Een rechtbank heeft de Nederlandse regering namelijk verplicht tot een drastische verlaging van de nationale uitstoot van stikstof, een giftig goedje dat bijzonder schadelijk is voor mens en natuur. De drie grootste veroorzakers van deze stikstofuitstoot in Nederland zijn de landbouw, de bouwsector en het wegverkeer. Nadat de regering eerder al diepgaande maatregelen had aangekondigd om die twee eerste sectoren aan te pakken, kwamen zowel de boeren als de bouwarbeiders massaal op straat en moest het land afrekenen met grote betogingen en snelwegen die werden geblokkeerd door boze boeren. Onvermijdelijk zal ook de transportsector moeten inleveren om tot een eerlijke verdeelsleutel van de stikstofreductie te komen.

Symbolisch

Dat het voorstel voor een lagere snelheidsbeperking net van de VVD komt, is heel symbolisch. Het is namelijk de VVD die in 2012 samen met de extreemrechtse oppositiepartij PVV een verhoging van de nationale snelheidslimiet afdwong, van 120 naar 130 km/u. De VVD heeft ook altijd volgehouden dat het terug verlagen van deze limiet voor haar onbespreekbaar was. Maar de tijden zijn veranderd: “Soms moet je dingen doen die je liever niet wilt. […] Huizen en banen zijn mij heel veel waard”, zei Dijckhoff aan de krant De Telegraaf. Of anders gezegd: niemand wil het, maar als er zo jobs kunnen worden gered, zal Nederland collectief trager moeten gaan rijden.

Meer lezen over:

Troubleyn  Bert
Over de auteur: Troubleyn Bert Bert Troubleyn kreeg de liefde voor de auto door zijn moeder ingelepeld. Hij is vooral geboeid door technologische innovatie en door de feiten achter de hypes.
Dat uit zich in een garage waar een hedendaagse elektrische auto broederlijk naast een BMW 8-Reeks uit 1992 staat.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Polestar 5 laadt op in 10 minuten!

Polestar 5 laadt op in 10 minuten!

Een prototype van de Polestar 5 heeft van 10 tot 80% kunnen opladen in slechts 10 minuten dankzij een constant laadvermogen van 310 kW en pieken van 370 kW!

BMW stopt met de 'i' voor zijn benzinewagens

BMW stopt met de 'i' voor zijn benzinewagens

Het einde van een decennialange traditie voor de Beierse constructeur!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!

Renault Symbioz: Captur XXL

Renault Symbioz: Captur XXL

De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km