Cupra
Naast een nog agressievere look, krijgen de Cupra Formentor en Leon nieuwe motorisaties die krachtiger zijn en meer rijbereik halen.
De nieuwe Audi A7 Sportback werd eerst alleen aangeboden met V6-motoren en Quattro-vierwielaandrijving. Nu krijgt hij er een viercilinder diesel en voorwielaandrijving bij. En dat brengt een lager prijskaartje met zich mee.
De A7 Sportback begon zijn carrière met twee motoren: de 55 TFSI, met 340 pk en 500 Nm, en de 50 TDI, met 286 pk en 620 Nm. De benzine drijft de vier wielen aan met een gerobotiseerde zevenbak, de diesel doet dat met een klassieke achttrapsautomaat. De instapprijs van de A7 lag dus op ongeveer 70.000 euro.
Nu komt er een 2.0 TDI viercilinder bij, die 204 pk produceert. De nieuwe instapdiesel heet in de nieuwe, complexe Audi-nomenclatuur 40 TDI. Standaard krijgt hij de S Tronic-versnellingsbak met dubbele koppeling en zeven verzetten, die alleen de voorwielen aandrijft. De instapprijs van de Audi A7 Sportback komt daardoor uit op 60.500 euro.
De nieuwe 40 TDI moet vooral zakelijke rijders aanspreken met zijn minder hoge CO2-uitstoot: tussen 117 en 127 g/km afhankelijk van de uitvoering. De instapdiesel gebruikt net als de V6-motoren een microhybridesysteem, dat hier op 12 volt werkt in plaats van 48 volt in de andere modellen.
Naast een nog agressievere look, krijgen de Cupra Formentor en Leon nieuwe motorisaties die krachtiger zijn en meer rijbereik halen.
Onze spionnen hebben prototypes van de Audi A6 e-tron gespot met brede wielkasten en grote remschijven en -klauwen, die doen vermoeden dat we ook elektrische S- en RS-versies krijgen.
De opvolger van de Chiron is voor het eerst te zien onder een bijzonder kleurrijke laag camouflage.
Een prototype van de Polestar 5 heeft van 10 tot 80% kunnen opladen in slechts 10 minuten dankzij een constant laadvermogen van 310 kW en pieken van 370 kW!