BMW
Het einde van een decennialange traditie voor de Beierse constructeur!
In Zweden ontwikkelt toeleverancier Autoliv een bijzonder remsysteem dat de stopafstand drastisch kan verminderen, alsof je een anker uitgooit om te stoppen.
Autoliv doopt zijn systeem de Torricelli-rem, naar de Italiaanse natuurkundige Evangelista Torricelli die het vacuüm ontdekte en de barometer uitvond. Het gaat om een vacuümremsysteem dat zoveel mogelijk downforce creëert bij een noodstop. Veel ongevallen zijn immers te wijten aan bestuurders die te laat en niet hard genoeg remmen.
De Torricelli-rem is verbonden met het automatische noodremsysteem van de auto en wordt alleen geactiveerd wanneer een botsing dreigt. Het bestaat uit een vacuümplaat onder de auto die een downforce van 1.500 kg produceert. Zo zou de remafstand bij 70 km/u met 40 procent verminderen. De ‘zuignap’ werkt zowel op nat en droog asfalt als op ijs, terwijl klassieke autoremmen sterk beïnvloed worden door de variabele grip van banden op verschillende soorten wegdek.
Autoliv geeft wel toe dat er nog verschillende stappen gezet moeten worden voor serieproductie mogelijk is. “De grootste hindernis voor de toepassing van de Torricelli-rem is dat ze te efficiënt is. Om te passen bij de bestaande veiligheidsuitrusting moeten ook zaken zoals de gordelspanners geüpdatet worden door de sterke remkracht van het systeem”, zegt Ola Boström, hoofd van Autoliv Research.
Het einde van een decennialange traditie voor de Beierse constructeur!
De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.
De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!
Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!