Officieel: Audi Q3, alle details over deze nieuwe SUV

Audi is bezig aan een stevige vernieuwing van zijn gamma. Een van zijn populairste SUV’s wordt daarbij niet over het hoofd gezien. De Q3 vindt zich volledig opnieuw uit en wordt, groter, volwassener en… net een kleine Q8.

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 25 juli 2018
  • Lancering

De Q3 kwam uit toen het segment volop begon te groeien. Toch leek hij voor Audi niet zo belangrijk als de A3. Maar hij werd een succes, dus Audi besteedde nu de nodige aandacht aan het nieuwe model. Het resultaat is volwassener, veiliger, groter en meer technologisch. Het ontwerp neemt de nieuwe stijlcode van de Q8 over, met een imposant radiatorrooster, hoekige lijnen en gespiedere wielkasten.

Flink groter

De nieuwe Q3 wint centimeters in alle richtingen. Het moduleerbare MQB-platform zorgt voor 9,7 centimeter extra lengte, 1,8 centimeter meer breedte en een 7,8 centimeter grotere wielbasis. De hoogte neemt met 0,5 centimeter af. De Q3 biedt dus meer plaats en comfort aan zijn vijf passagiers. Standaard is de achterbank verschuifbaar en neerklapbaar in drie delen, waardoor het koffervolume varieert tussen 530 en 675 liter. Met alle zetels neergeklapt kom je uit op 1.525 liter.

Touchscreen

Het interieur krijgt een nieuw dashboard, met stijlinvloeden van de A8, A7 en A6. Ventilatiemonden bovenaan en scherm in het midden dus. Er zijn ook nieuwe materialen, zoals gekleurd alcantara voor de zetelflanken, armleuningen en een deel van het dashboard.

Schermen met schermen

Ook de technologie komt over van de recente grotere modellen. Het infotainmentscherm ruilt zijn draaiknop en toetsen in voor een touchscreen. Dat is ofwel 8,8 ofwel 10,1 duim groot. En de Q3 schermt met nog meer schermen: het instrumentenpaneel is standaard een scherm van 10,25 duim. Optioneel kun je een grotere Virtual Cockpit nemen van 12,3 duim.

Actieve veiligheid

De nieuwe Q3 is standaard voorzien van Audi Pre Sense Front, met voetgangerherkenning en een automatische noodremhulp. Rijstrookhulp hoort ook tot de standaarduitrusting. Een adaptieve snelheidsregelaar en 360-gradencamera staan in de optielijst.

Motoren

Onder de motorkap zien we drie benzinemotoren en één diesel. De instapversie is de 35 TFSI, met een 1.5 van 150 pk, gekoppeld aan een versnellingsbak met dubbele koppeling. Later volgt er nog een manuele versie. De 2.0 uit de 40 TFSI (190 pk) en 45 TFSI (230 pk) krijgt de S-Tronic, maar stuurt zijn vermogen naar de vier wielen. De dieselversie is een 2.0 van 150 pk met Quattro-vierwielaandrijving en manuele bak, de 35 TDI. Na de officiële lancering in november volgt er nog een versie met 190 pk.

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Renault Symbioz: Captur XXL

Renault Symbioz: Captur XXL

De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.

BMW stopt met de 'i' voor zijn benzinewagens

BMW stopt met de 'i' voor zijn benzinewagens

Het einde van een decennialange traditie voor de Beierse constructeur!

Polestar 5 laadt op in 10 minuten!

Polestar 5 laadt op in 10 minuten!

Een prototype van de Polestar 5 heeft van 10 tot 80% kunnen opladen in slechts 10 minuten dankzij een constant laadvermogen van 310 kW en pieken van 370 kW!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km