Officieel: Audi SQ5 TDI keert terug als milde hybride

De Audi SQ5 TDI is terug van weggeweest. Deze keer gebruikt de sportieve diesel-SUV ook hybridetechnologie.

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 21 februari 2019
  • Lancering

Officieel: Audi SQ5 TDI keert terug als milde hybride

Bij de lancering van de tweede generatie Q5 was de SQ5 er alleen als benzine. Nu is de TDI ook terug. Onder de motorkap zit een 3.0 V6 TDI met 347 pk en 700 Nm. Dat koppel is beschikbaar tussen tussen 2.500 en 3.100 tpm. De SQ5 TDI haalt 100 km/u in 5,1 seconden en bereikt een topsnelheid van 250 km/u.

Milde hybride

Net als de grote SQ7 TDI krijgt de SQ5 TDI een elektrisch aangedreven compressor en een mild hybrid-systeem op 48 volt. Een compacte lithium-ionbatterij van 10 Ah onder de koffervloer recupereert energie die vrijkomt bij het remmen. Het hybridesysteem zou volgens Audi in de praktijk het verbruik met 0,7 l/100 km kunnen drukken. De Duitsers geven een CO2-uitstoot op van 172 gram en een gemiddeld verbruik van 6,6 l/100 km.

Officieel: Audi SQ5 TDI keert terug als milde hybride

Sportdifferentieel

Quattro-vierwielaandrijving is uiteraard standaard op deze Audi. In normale rijomstandigheden verdeelt het centrale differentieel het koppel volgens een 40/60-verhouding tussen de voor- en de achteras. Bij tractieverlies kan 70 procent van het koppel naar voren of 85 procent naar achteren. Optioneel is er een sportdifferentieel met koppelverdeling tussen de achterwielen om het dynamische weggedrag te vergroten.

Officieel: Audi SQ5 TDI keert terug als milde hybride
Officieel: Audi SQ5 TDI keert terug als milde hybride

Lager

De SQ5 TDI hangt 30 millimeter lager tegen de grond vergelen met de gewone Q5 en heeft standaard adaptieve schokdempers. Optioneel is er luchtvering die ook de rijhoogte aanpast.

Officieel: Audi SQ5 TDI keert terug als milde hybride

De nieuwe Audi SQ5 TDI is bij ons vanaf de zomer verkrijgbaar.

Officieel: Audi SQ5 TDI keert terug als milde hybride

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Renault Symbioz: Captur XXL

Renault Symbioz: Captur XXL

De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!

BMW stopt met de 'i' voor zijn benzinewagens

BMW stopt met de 'i' voor zijn benzinewagens

Het einde van een decennialange traditie voor de Beierse constructeur!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km