Officieel: de Audi Q8, Audi’s grootste SUV

Audi toont eindelijk zijn nieuwe top-SUV, de Q8. Die XXL-SUV moet het opnemen tegen de BMW X6 en Mercedes GLE Coupé. Welke argumenten draagt hij daarvoor aan?

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 05 juni 2018
  • Lancering

De Q8 deelt zijn technische basis met de recente Q7, en is 4,99 meter lang en 1,99 meter breed. Met zijn coupésilhouet ligt zijn daklijn lichtjes lager dan die van de Q7: 1,70 meter tegenover 1,74 meter. De bodemvrijheid van de Q8 blijft dan weer genereus: meer dan 25 centimeter (22 centimeter met de basisophanging). Hij wordt uiteraard alleen met Quattro-vierwielaandrijving aangeboden.

5 plaatsen en 605 liter

De aflopende daklijn zorgt ervoor dat de Q8 geen derde zitrij meer kan herbergen zoals in de Q7. Dat betekent niet dat hij voor de vijf passagiers niet meer ruim is: de wielbasis is bijna 3 meter lang en levert een ruim interieur op. Volgens Audi is de Q8 zelfs ruimer dan zijn concurrenten. De achterbank kan optioneel op rails worden gezet om optimaal gebruik te maken van de ruimte. Het koffervolume bedraagt dan 605 liter en neemt zelfs toe tot 1.755 liter met de achterbank neergeklapt.

Achthoekig radiatorrooster

Naast gespierde lijnen heeft de Q8 vooral een opvallende voorkant. Dat is een nieuwe interpretatie van Audi’s fameuze Singleframe-radiatorrooster met achthoekig ontwerp. We zouden het op meer toekomstige Audi-modellen terug moeten zien. Stilistisch zijn er ook frameloze ruiten om het coupégevoel van de Q8 te versterken. De lichtblokken zijn uiteraard even uitgewerkt als op andere Audi-topmodellen: optionele HD matrix-led-koplampen met 24 led-lichten per blok. Geeks willen misschien nog weten dat de lichtanimatie van de Q8 met smartphone te bedienen is.

Q8? Dat heeft een 8

Het interieur bevat uiteraard het gloednieuwe dashboard van de A8. Twee grote schermen op de middenconsole dus, en de intussen bekende virtual cockpit op de plaats van het instrumentenpaneel. De zetels bevatten een massagefunctie, de voorruit is geluidsisolerend en optioneel zijn de zijruiten dat ook.

Vierwielsturing

De standaard Quattro-vierwielaandrijving bevoordeelt in een 40/60-verhouding de achterwielen in normale rijomstandigheden voor meer rijdynamiek, maar optioneel is er ook vierwielsturing voor meer levendigheid. Standaard zijn er adaptieve dempers, optioneel is er luchtvering met een over 9 centimeter instelbare rijhoogte.

48 volt

In Europa wordt de Audi Q8 in de eerste plaats aangeboden met een 3.0 V6 TDI met 286 pk en 600 Nm. Die motor heet 50 TDI en is een microhybride met 48-voltcircuit. De Q8 haalt daarmee 100 km/u in 6,3 seconden en een topsnelheid van meer dan 230 km/u. Iets later komt er ook een minder krachtige versie van datzelfde blok, de 45 TDI met 231 pk. Een Q8 55 TFSI met 3.0 turbobenzine en 340 pk staat eveneens op de planning. De productie van de Q8 wordt binnenkort afgetrapt in de fabriek in Bratislava. De eerste exemplaren worden eind juli op de Europese markt verwacht.

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!

Renault Symbioz: Captur XXL

Renault Symbioz: Captur XXL

De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

De opvolger van de 812 eert de Ferrari GT's uit de jaren '50 en '60 en behoudt zijn atmosferische V12 met 830 pk en zonder enige elektrische assistentie!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km