Officieel: dit is de nieuwe Audi A6 Avant

Enkele weken na de berline wordt nu de breakversie van de A6 onthuld. Die combineert technologie, stijl en een ruime koffer met een royale interieurruimte.

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 11 april 2018
  • Lancering

De break neemt visueel de stijlelementen over van de berline waarvan hij is afgeleid, inclusief de chromen strook tussen de achterlichten. Achteraan is het uiteraard een ander verhaal: een rechtere daklijn en dito achterruit, al blijft die nog schuin genoeg om de schijn van een puur functionele break te vermijden.

Identiek volume

Audi zegt dat het koffervolume ongewijzigd blijft vergeleken met zijn voorganger. Dat betekent dus 565 liter, en zelfs 1.680 liter met de achterbank neergeklapt. De eeuwige rivalen blijven de BMW 5-Reeks Touring en Mercedes E-Klasse Break, die allebei kunnen uitpakken met meer koffervolume: respectievelijk 570/1.700 liter en 670/1.820 liter.

Ruim interieur

De interieurruimte maakt veel goed: Audi spreekt over meer plaats dan in zijn voorganger. Zonder ze bij naam te noemen, zeggen de Duitsers dat de nieuwe A6 Avant “de concurrentie verslaat” qua ruimte op de achterbank.

Rijhulp

De break neemt qua technologie de nieuwigheden van de berline over. Zowat veertig verschillende soorten rijhulp staan paraat, en het dashboard switcht net als de nieuwe Audi-producten sinds de A8 naar drie digitale schermen.

Mild hybrid

Het motoraanbod begint bij de lancering met drie dieselmotoren en één benzinemotor. De instapversie is de 2.0 TDI met 204 pk en voorwielaandrijving. De andere motoren zijn V6-blokken met standaard vierwielaandrijving. De 3.0 V6 TDI is er met 231 en 286 pk, de 3.0 V6 TFSI met 340 pk. Alle motoren zijn “mild hybrids” (12 volt op de viercilinder, 48 volt op de V6). De Audi A6 Avant staat tegen het einde van de zomer bij de dealers.

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km