Officieel: Renault Clio, tussen evolutie en revolutie

Renault haalt het doek van de vijfde generatie Clio. Esthetisch blijft hij trouw aan zijn voorganger, maar het interieur krijgt een stevige visuele en connectiviteitsupdate. Daarnaast mikt generatie vijf op hybride.

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 29 januari 2019
  • Lancering

Officieel: Renault Clio, tussen evolutie en revolutie

De Clio is een van die tijdloze modellen uit de Renault-catalogus. Meer nog: sinds zijn debuut in 1990 werd de kleine Renault de wereldwijde bestseller, met 15 miljoen exemplaren. Volgens de Fransen werd deze vijfde generatie ontworpen rond het principe “evolutie en revolutie”. De buitenkant wordt dus iets volwassener maar blijft wel de grote lijnen van de Clio IV behouden. Binnenin werd alles opnieuw ontworpen: Renault lijkt de kritiek op de kwaliteit en het infotainment in de Clio IV dus ter harte genomen te hebben.

Officieel: Renault Clio, tussen evolutie en revolutie

Korter en lager

De lijnen zijn dan wel aangescherpt, de afmetingen blijven min of meer gelijk. De nieuwe Clio is wel iets compacter (14 millimeter korter) en lager (30 millimeter) dan zijn voorganger. Het koffervolume neemt iets toe, tot 391 liter.

C-signatuur

Standaard krijgen de koplampen led-technologie, en ze nemen de typische C-vormige lichtsignatuur van de recentste Renault-modellen over. Dat patroon met diepte-effect keert ook terug in de achterlichten.

Officieel: Renault Clio, tussen evolutie en revolutie
Officieel: Renault Clio, tussen evolutie en revolutie

RS Line en Initiale Paris

Bovenaan het gamma komt een sportieve RS Line-uitvoering, die de vorige GT Line vervangt. Wie het luxueuzer wil, kan nog altijd kiezen voor een Clio Initiale Paris. Die krijgt een lederen interieur met een patroon mee.

Officieel: Renault Clio, tussen evolutie en revolutie

Verticale tablet

De kwaliteit en ergonomie van de cockpit waren prioriteiten voor Renault bij deze nieuwe Clio. De nieuwe “Smart Cockpit” bestaat onder meer uit een 9,3 duim groot infotainmentscherm, een verticale tablet die lichtjes naar de chauffeur gericht is en een nieuw “Easy Link”-systeem bevat.

Digitaal instrumentenpaneel

Voor het eerst in zijn geschiedenis krijgt de Clio een digitaal instrumentenpaneel in plaats van de klassieke tellers. Het TFT-scherm is 7 tot 10 duim groot, afhankelijk van de uitvoering. De chicste uitvoering geeft ook het navigatiescherm weer.

Officieel: Renault Clio, tussen evolutie en revolutie

E-Tech

Op dit moment geeft Renault nog geen technische kenmerken vrij van deze nieuwe generatie Clio. Wel wordt hij voorgesteld op het salon van Genève en krijgt hij vanaf 2020 Renaults E-Tech-hybridetechnologie mee.

Officieel: Renault Clio, tussen evolutie en revolutie

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km