Officieel: Renault Clio, tussen evolutie en revolutie

Renault haalt het doek van de vijfde generatie Clio. Esthetisch blijft hij trouw aan zijn voorganger, maar het interieur krijgt een stevige visuele en connectiviteitsupdate. Daarnaast mikt generatie vijf op hybride.

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 29 januari 2019
  • Lancering

Officieel: Renault Clio, tussen evolutie en revolutie

De Clio is een van die tijdloze modellen uit de Renault-catalogus. Meer nog: sinds zijn debuut in 1990 werd de kleine Renault de wereldwijde bestseller, met 15 miljoen exemplaren. Volgens de Fransen werd deze vijfde generatie ontworpen rond het principe “evolutie en revolutie”. De buitenkant wordt dus iets volwassener maar blijft wel de grote lijnen van de Clio IV behouden. Binnenin werd alles opnieuw ontworpen: Renault lijkt de kritiek op de kwaliteit en het infotainment in de Clio IV dus ter harte genomen te hebben.

Officieel: Renault Clio, tussen evolutie en revolutie

Korter en lager

De lijnen zijn dan wel aangescherpt, de afmetingen blijven min of meer gelijk. De nieuwe Clio is wel iets compacter (14 millimeter korter) en lager (30 millimeter) dan zijn voorganger. Het koffervolume neemt iets toe, tot 391 liter.

C-signatuur

Standaard krijgen de koplampen led-technologie, en ze nemen de typische C-vormige lichtsignatuur van de recentste Renault-modellen over. Dat patroon met diepte-effect keert ook terug in de achterlichten.

Officieel: Renault Clio, tussen evolutie en revolutie
Officieel: Renault Clio, tussen evolutie en revolutie

RS Line en Initiale Paris

Bovenaan het gamma komt een sportieve RS Line-uitvoering, die de vorige GT Line vervangt. Wie het luxueuzer wil, kan nog altijd kiezen voor een Clio Initiale Paris. Die krijgt een lederen interieur met een patroon mee.

Officieel: Renault Clio, tussen evolutie en revolutie

Verticale tablet

De kwaliteit en ergonomie van de cockpit waren prioriteiten voor Renault bij deze nieuwe Clio. De nieuwe “Smart Cockpit” bestaat onder meer uit een 9,3 duim groot infotainmentscherm, een verticale tablet die lichtjes naar de chauffeur gericht is en een nieuw “Easy Link”-systeem bevat.

Digitaal instrumentenpaneel

Voor het eerst in zijn geschiedenis krijgt de Clio een digitaal instrumentenpaneel in plaats van de klassieke tellers. Het TFT-scherm is 7 tot 10 duim groot, afhankelijk van de uitvoering. De chicste uitvoering geeft ook het navigatiescherm weer.

Officieel: Renault Clio, tussen evolutie en revolutie

E-Tech

Op dit moment geeft Renault nog geen technische kenmerken vrij van deze nieuwe generatie Clio. Wel wordt hij voorgesteld op het salon van Genève en krijgt hij vanaf 2020 Renaults E-Tech-hybridetechnologie mee.

Officieel: Renault Clio, tussen evolutie en revolutie

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

De opvolger van de 812 eert de Ferrari GT's uit de jaren '50 en '60 en behoudt zijn atmosferische V12 met 830 pk en zonder enige elektrische assistentie!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!

Renault Symbioz: Captur XXL

Renault Symbioz: Captur XXL

De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km