Officieel: Skoda Octavia begint aan vierde generatie

Skoda heeft officieel de vierde generatie onthuld van zijn populaire Octavia. Dus kunnen wij de lijnen en praktische eigenschappen tonen van de nieuwe Octavia en Octavia Combi, die we bij ons zullen kunnen ontdekken op het salon van Brussel.

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 12 november 2019
  • Lancering

Officieel: Skoda Octavia begint aan vierde generatie

Een paar weken na Volkswagen vernieuwt nu ook Skoda het belangrijkste model van zijn aanbod. Dat is geen toeval, want deze vierde generatie van de Octavia deelt veel van zijn techniek met de nieuwe Golf 8. Hij onderscheidt zich er uiteraard van door een eigen stijl. Op praktisch vlak debuteert de nieuwe Octavia bovendien van bij het begin met een breakversie Combi.

Officieel: Skoda Octavia begint aan vierde generatie

4,69 meter

Hoewel hij er meer gestrekt uitziet (met onder meer een knappe luchtweerstandscoëfficiënt van 0,24 voor de berline en 0,26 voor de break) blijft de nieuwe generatie ongeveer even lang. De beide koetswerkversies rekken zich een heel klein beetje uit en zijn voortaan even lang: 4,69 meter. De beenruimte achterin gaat er met 5 millimeter op vooruit.

Officieel: Skoda Octavia begint aan vierde generatie

Officieel: Skoda Octavia begint aan vierde generatie

640 en 600 liter

De Skoda Octavia Combi is de meest populaire break van Europa en ziet zijn laadvolume nog groeien (+ 30 liter) om voortaan uit te komen op 640 liter. De berline wint 10 liter en komt aan 600 liter.

Officieel: Skoda Octavia begint aan vierde generatie

10 duim

De bestuurder kijkt op een personaliseerbaar digitaal instrumentenbord. Het infotainmentscherm van zijn kant kan tot 10 duim groot zijn in de duurste versies (8,25 duim standaard). Uiteraard heeft de nieuwe Octavia ook recht op een spraakherkenning die volledige zinnen begrijpt. De nieuwe Octavia introduceert verder een head-up display binnen het aanbod van Skoda.

Officieel: Skoda Octavia begint aan vierde generatie

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km