Waanzinnig: onderhoudskosten van de Lamborghini Murciélago

Wat verkies je: een luxueus appartement in Spanje of een tweedehands Lamborghini Murciélago? We zouden je het eerste aanbevelen, want dat is veel goedkoper in gebruik. De Murciélago is een 100 procent waanzinnige Lambo!

  • Piette François
  • 26 juli 2016

Het beest

De Murciélago, de vervanger van het duivelse monster Diablo, werd in 2002 geïntroduceerd. Hij werd getekend door de Belg Luc Donckerwolke en gebruikt de klassieke architectuur van Lamborghini: een woeste atmosferische V12 achterin, twee plaatsen daarvoor en een spectaculaire stijl. Maar nu ook niet zo spectaculair, want uiteindelijk slaagde onze landgenoot erin om toch een zekere finesse te behouden in de stijl. Even ernstig: discreet is deze auto natuurlijk niet.

Eigenschappen

Op technisch gebied herneemt Lambo alles wat de vorige modellen zo succesvol maakte, maar Audi nam alles nog eens onder handen om de betrouwbaarheid te verbeteren. In theorie dan toch. Terug naar de auto zelf: zijn V12 achterin is 6,2 liter groot en belooft een vermogen van 580 pk bij 7.500 tr/min. Om binnen de traditie te blijven, stuurt de Murciélago dat vermogen via een mechanische zesversnellingsbak naar het asfalt. De gerobotiseerde versnellingsbak volgde pas later. Naar goede Audi-gewoonte is de Murciélago standaard uitgerust met vierwielaandrijving.

Evolutie

In 2006 verving Lamborghini zijn Murciélago door de nieuwe LP 640-4. In werkelijkheid is dat vooral een grondige facelift van het model: de stijl evolueerde subtiel, maar op mechanisch vlak werd er heel wat door elkaar geschud. De cilinderinhoud nam toe tot 6,5 liter en het vermogen tot 640 pk, terwijl Lamborghini in optie nu ook een gerobotiseerde versnellingsbak aanbood. De prestaties zetten een grote stap voorwaarts en er werden enkele speciale versies onthuld, zoals de roadster en de SuperVeloce (670 pk). Maar dat is weer een ander verhaal.

Prijs

Terug naar onze Murciélago. Iets meer dan 3.000 exemplaren liepen van de productieband tussen 2002 en 2006. Een mooi succes gezien de buitenaardse prijs en het onderhoud dat al even duur is. Vandaag is er weer meer interesse in de Murciélago: nadat de prijzen lang schommelden rond 100.000 euro, wisselt de Murciélago tegenwoordig voor 150.000 euro van eigenaar. Onder 130.000 euro vind je in ieder geval niet veel soeps en tussen ons gezegd en gezwegen: je kunt die modellen ‘met korting’ maar beter vermijden. Goed om te weten: het is relatief gemakkelijk om een tweedehands Murciélago te vinden.

Onderhoudskosten

Alles hangt natuurlijk af van je jaarlijkse kilometeraantal en de manier waarop je dit monster gebruikt. Circuitgebruik is uiteraard heel belastend voor de mechanische elementen. Vertrekkend van ongeveer 6.000 km per jaar – wat al vrij veel is voor dit type auto – moet je elk jaar ongeveer 5.000 euro uitgeven aan onderhoudskosten. De slijtageonderdelen verzwaren de factuur aanzienlijk: 2.000 euro voor een set banden, 400 euro voor remblokken (zonder montage, uiteraard) en dan hebben we het nog niet over de vele koppelingen die niet langer meegaan dan 30.000 km. Qua verbruik moet je niet hopen op minder dan 25 l/100 km. En dan spreken we nog niet over de verzekering, de belastingen en (in Wallonië) de eco-malus.

Betrouwbaarheid

Het leven van de Murciélago gaat niet altijd over rozen. Vermijd de eerste modellen die remblokken roosteren zoals toast en waarvan de ruitenwissers even nuttig zijn als een cocktailparasol bij een tornado. Er zijn heel wat elektronische storingen en aangezien die niet meer onder de garantie vallen, kost je dat een fortuin. Gelukkig is het mechanisch geheel wel stevig, op voorwaarde dat de auto verstandig gebruikt en minutieus onderhouden is. De kleinste herstelling kost je al een fortuin.

Conclusie

Hevig, gulzig, brutaal en intimiderend: de Murciélago is geen halfslachtige auto. Het gaat om een authentieke supercar die misschien iets meer ingetogen is in vergelijking met zijn voorouders, maar een vurig temperament behoudt. In onderhoud schrikt de Murciélago er niet voor terug om je doodleuk te ruïneren. Vandaag geldt net als vroeger dat dit soort auto alleen gericht is op de rijkere medemensen.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

De opvolger van de 812 eert de Ferrari GT's uit de jaren '50 en '60 en behoudt zijn atmosferische V12 met 830 pk en zonder enige elektrische assistentie!

Renault Symbioz: Captur XXL

Renault Symbioz: Captur XXL

De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km