Onvoorstelbaar: zo behaal je je rijbewijs in Japan

We nemen je even mee naar Japan, meer bepaald naar Tokyo… naar het dak van een hoog gebouw. Een plaats die volledig is ingericht want het is de locatie waar de aspirant-autobestuurders hun eerste praktijklessen krijgen.

  • Piette François
  • 27 oktober 2015

Je vindt de Belgische wetgeving om je rijbewijs te halen al veel te duur en te complex? Weet dan dat in Japan dit traject niet alleen veel strenger is, maar ook een flink stuk duurder. De rijlessen zijn er verplicht en kosten je een klein fortuin: 300.000 Yen, of zo’n slordige 2.250 euro!

Op het dak
De prijzen van immo en de beperkte hoeveelheid grond hebben de Japanners de hoogte in gejaagd, want ze hebben hun vlucht genomen naar de daken van hoge gebouwen om er hun instructieterreinen op te bouwen. Na 19 uur theorie moet de leerling nog 19 uur praktijkervaring opdoen als hij met een wagen met manuele versnellingsbak wil leren rijden. Het gevolg is dat slechts 1,5% van het Japanse wagenpark is uitgerust met een handgeschakelde versnellingsbak. Het gros van de Japanners kiest voor een automaat. De reden daarvoor moet je niet ver zoeken: je hoeft slechts 4 uur praktijkervaring op te doen om met dit type wagen te mogen rijden.

Het belangrijke papiertje
De praktijkervaring verloopt in twee fases: eerst moet je op een privé-terrein zoals dit dak van een gebouw de basismanoeuvres onder de knie krijgen en moet je kunnen starten en stoppen. Om een voorlopig rijbewijs te behalen moet de leerling zijn uren op privé-terrein afleggen, maar ook slagen in zijn theoretisch examen en slagen in een praktische proef. Daarna mag hij pas op de openbare weg oefenen. Eens hij daar voldoende ervaring heeft opgedaan moet hij nog een keer voor twee examens slagen: de praktische proef op de openbare weg en een moeilijker theoretisch examen.

9 maanden
Vanaf het moment dat een potentiële autobestuurder aan zijn opleiding begint, heeft hij maximaal negen maanden om het rijbewijs te halen. Wie er echt voor wil gaan, kan het traject op een maand afwerken. Volgens de directeur van de rijschool Kanamachi Driving School stellen de instructeurs zich uitermate flexibel op en proberen ze de lessen zoveel als mogelijk aan te laten sluiten op het lessenrooster van de jongeren.

Vanaf 70 jaar
Wie 70 jaar oud is, moet zijn rijbewijs opnieuw behalen. En daar stopt het niet. Eens de 70 voorbij moet de man of vrouw op leeftijd elke drie jaar opnieuw zijn of haar rijbewijs halen. Een goede aanpak?

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: François Piette.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km