Onze tien ‘hartendiefjes’ van 2009

  • Piette François
  • 21 december 2009

In 2009 sloeg de financiële crisis genadeloos toe in de auto-industrie. Toch verschenen er nog enkele erg opvallende auto’s op de markt. Na een jaar tests willen we jullie de auto’s presenteren die een beklijvende indruk nalieten. Bij het opstellen van het lijstje was emotie het enige criterium.
 

Nissan Pixo/Suzuki Alto: Hij ziet er noch hip, noch modern uit en het interieur is ook niet echt verleidelijk. En toch ... Aan het stuur van de Pixo, of zijn tweelingbroer de Alto, vind je de essentie van de auto weer. De driecilinder klinkt vrolijk, heeft heel wat vermogen en zet de bestuurder er toe aan om de motor in de hoge toeren te jagen. De toerenteller lijkt trouwens sterk op het oor van Mickey Mouse. Het onderstel reageert evenwichtig, levendig, maar precies en zorgt voor heel wat rijplezier. Het bewijs dat rijplezier niet noodzakelijk veel moet kosten.
 

Ford Focus RS: De grootste fout die je kunt maken, is de RS te beoordelen als een getunede Focus. Hij heeft heel wat meer te bieden dan een grote spoiler achteraan, luchtinlaten en dikke velgen. Aan het stuur voel je dadelijk dat deze attributen niet gemonteerd werden voor de uiterlijke schijn. De uitstekende kuipzetels, de krachtige vijfcilinder en de bijkomende instrumenten op de boordplank geven de toon aan: deze wagen is sportief en snel. Onder het koetswerk schuilt een bijzonder ingenieuze brok techniek die de 305 wilde pk’s efficiënt naar de voorwielen versluisd. Die 305 pk’s zijn allemaal op het appel en zorgen voor een erg knappe motorsound. Als kers op de taart heeft de Focus RS één van de best presterende voorassen. Bovendien is zijn prijs moordend voor de concurrentie.
 

Jaguar XF 3.0 Diesel: Geen koude Duitse perfectie of allerlaatste modegrillen. De moderne, maar ook tijdloze Jaguar XF is het levende bewijs van waar Jaguar voor staat. Sommige gadgets zijn er misschien net over. Maar het design, de sfeer binnenin en het rijcomfort liegen er niet om: dit is grote klasse. De laatste motorevoluties zijn bovendien een grote stap vooruit. De 3-liter dieselmotor van de S-versie werkt krachtig en uiterst zacht.
 

Volvo C30 DRIVe: De Volvo C30 is geen nieuwkomer. Deze DRIVe-versie vult perfect de hedendaagse vereisten in en moet de hinkende verkoop weer opkrikken. De C30 ziet er hip en modern uit en ook de ecoversie oogt leuk. De aparte tekening van de velgen bezorgt hem een originele look, maar niet iedereen is er echt weg van. Het opgegeven verbruik van 3,9 l/100 km is niet helemaal realistisch en je moet rekening houden met enkele liters meer. Maar de prestaties zijn verbazingwekkend goed. Volvo bewijst dat een auto met een lage emissie geen trage en vervelende auto hoeft te zijn. Bovendien is de C30 DRIVe dankzij de overheidskortingen een koopje.
 

Porsche Cayman: Eén zaak is zeker: de Cayman is niet goedkoop. In vergelijking met zijn (minder prestigieuze) rivalen is hij zelfs vrij duur. En toch ... Zijn schitterende, evenwichtige en neutrale onderstel is een klein meesterwerk. De motor klinkt fantastisch en heeft een heel eigen en verslavend karakter: soepel en krachtig in de lagere toerentallen, maar ook wild en snedig rond de rode zone. Hij mag misschien minder beschaafd lijken dan de motoren van de concurrentie, toch is hij erg zuinig. De Cayman is polyvalent, goed afgewerkt en geweldig om mee te rijden. Misschien is hij wel de grootste rivaal van zijn legendarische grote broer: de veel duurdere 911.
 

Mercedes C-Klasse 250 CDI: Op het eerste gezicht kan je deze auto voor een banale C-Klasse houden met onder de kap een viercilinderdieselmotor. De auto is uitstekend afgewerkt, evenwichtig, comfortabel, maar wekt minder passie op dan de concurrentie uit München. En toch ... De nieuwe motor levert meer dan 200 pk en 500 Nm koppel. Hij is krachtig, rond, koppelrijk en bereidwillig bij alle toerentallen. Je vergeet bijna dat de auto ook nog een versnellingsbak heeft. Het beste blijft echter bewaard tot het einde: de ongelooflijke zuinigheid. Kortom, een schitterende motor. In de C-Klasse komt die volledig tot zijn recht.
 

Mazda 3 1.6 D: Hij heeft niet de uitstraling van de Golf, noch de glamour van de nieuwe Astra. Zelfs het modernisme van de Mégane gaat aan hem voorbij. Maar de Mazda 3 is een erg homogene auto. Zijn zuinige motor verricht discreet zijn werk en levert toch uitstekende prestaties. Zijn weggedrag is voorbeeldig en de demping mag zeker als referentie gelden. De uitrusting is compleet en de auto oogt mooi. We hebben lang moeten zoeken voor we wat minpuntjes konden vinden. Enkel de GPS leek wat te klein.
 

Mini Cooper S Cabrio: Vrank en vrolijk. We mochten de Mini Cabrio testen in het midden van de winter in de Oostenrijkse Alpen. Toch konden we het niet laten het dak naar beneden te klappen. Deze auto heeft maar één doel: rijplezier verschaffen. En dat doet hij volop. Zijn onderstel reageert erg levendig en de motor lijkt in niets op zijn broers bij PSA. Alleen de trekkracht wil al eens in de fout gaan. Maar de motor klinkt hees en rauw, en bij gas loslaten, ploft hij heerlijk in de uitlaat. Net als ‘in de tijd’. Heerlijk!
 

Toyota iQ D4-D: De Toyota iQ heeft het! Al bij de eerste blik vertedert hij. Hoewel hij maar drie meter lang is, is hij toch erg ruim. De rechtstreekse concurrentie biedt maar twee zitplaatsen, terwijl er in de iQ plaats is voor bijna vier personen. Ruimte voor de bagage blijft er dan wel niet over. De iQ is praktisch, functioneel en laat zich erg prettig rijden. Vooral met de dieselmotor onder de kap rijdt hij erg pittig, terwijl het weggedrag levendig en amusant is.
 

Skoda Octavia Greenline: Bij de facelift werd de rumoerige dieselmotor met pompinjectoren overboord gegooid. Tegelijkertijd werden de lichten fijner gelijnd. Met zijn klassieke design oogt hij wat anoniem. Maar onder dat onopvallende uiterlijk schuilt een verbazend efficiënte auto. De auto heeft eigenlijk geen minpunten. Het weggedrag is zeker en gezond, de motor soepel en krachtig, de afwerking perfect en de ergonomie uitstekend. Binnenin is er plaats voor vijf inzittenden en de bagageruimte is erg groot. Bovendien mag je de Skoda Octavia Greenline best goedkoop noemen. De slogan van Skoda is dan ook volledig terecht: simply clever!
 

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Manufacturer, François Piette.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Renault Symbioz: Captur XXL

Renault Symbioz: Captur XXL

De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

De opvolger van de 812 eert de Ferrari GT's uit de jaren '50 en '60 en behoudt zijn atmosferische V12 met 830 pk en zonder enige elektrische assistentie!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km