Opel Flextreme GT/E: 200 km/hu en maar 1,6 l/100 km !

  • Piette François
  • 18 februari 2010

Hoewel de naam GT/E een sportief verleden torst, richt dit concept zich resoluut naar de toekomst. Maar als wat we op de foto’s te zien krijgen de toekomst voorstelt, tekenen we meteen! De Flextreme oogt laag, agressief en erg verleidelijk. Hij is gebaseerd op de Ampera en ondanks zijn uitstekende topsnelheid van 200 km/u toch ongelooflijk zuinig.

Fijngelijnd en licht

Eén van de manieren om een auto minder te laten verbruiken, is hem zo laag en aerodynamisch mogelijk te maken. Twee regels die Opel rigoureus toepaste bij deze auto en het resultaat is op zijn minst… opvallend. Het karaktervolle en messcherp getekende koetswerk heeft een Cx-waarde (luchtweerstandscoëfficiënt) van maar 0,22. Aan de achterste wielkasten komen laterale panelen te voorschijn bij snelheden hoger dan 50 km/u. Dat verbetert de aerodynamica.
Het draagt zeker bij tot de topsnelheid van meer dan 200 km/u. Op het eerste gezicht klinkt dat banaal, want heel wat compacte auto’s met een turbodiesel ronden de kaap van 200 km/u. Voor een auto die voornamelijk elektrisch aangedreven wordt, is dit toch een prestatie. Om de rolweerstand extra laag te houden, voorziet Opel 21-duimsvelgen met smalle eco-banden.
De ingenieurs hebben kosten noch moeite gespaard om het gewicht van de auto erg laag te houden. Ze toonden zich voorbeeldige weight watchers en gebruikten kostbare materialen zoals koolstofvezel, polycarbonaat voor de ruiten en aluminium.

Hybride, maar…

De Opel Flextreme GT/E heeft weliswaar een 1,4-liter grote verbrandingsmotor, maar die dient alleen om de lithium-ionbatterijen op te laden. Voor de aandrijving zorgt een elektrische motor van 120 kW en 370 Nm. Genoeg om in negen seconden van 0 tot 100 km/u te spurten. In puur elektrische modus bedraagt de autonomie zestig kilometer. Dat is voldoende voor het merendeel van de gebruikers en in drie uur zijn de batterijen weer opgeladen. Met een volle benzinetank geraak je 500 km ver. Het verbruik bedraagt maar 1,6 l/100 km en de uitstoot is zelfs minder dan 40 g/km. Niet slecht voor een berline van 4,7 meter lang die 200 km/u haalt.
 

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Manufacturer. Source ©: Opel.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Renault Symbioz: Captur XXL

Renault Symbioz: Captur XXL

De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

De opvolger van de 812 eert de Ferrari GT's uit de jaren '50 en '60 en behoudt zijn atmosferische V12 met 830 pk en zonder enige elektrische assistentie!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km