Opel Vectra OPC: conceptcar met superkrachtige turbodiesel

  • Piette François
  • 01 december 2003
Dit jaar pakt het autosalon van Essen (28 november tot 7 december 2003) uit met een spectaculaire wereldpremière. Het Opel Performance Center (OPC) stelt een ultrasportieve conceptcar voor op basis van de Vectra GTS. Met de hulp van het innovatieve TWINTURBO-systeem produceert de 1,9-liter dieselmotor maar liefst 156 kW (212 pk) en een maximumkoppel van meer dan 400 Nm vanaf slechts 1.400 t/min. Met deze motor heeft de Vectra OPC niet meer dan 6,5 seconden nodig om vanuit stilstand naar 100 km/u te spurten. De topsnelheid wordt elektronisch begrensd op 250 km/u, terwijl het verbruik volgens de Europese cyclus beperkt blijft tot slechts zes liter per 100 km. Met zijn krachtige maar zuinige, prestatiegerichte common rail inspuiting bewijst Opel nog maar eens zijn expertise op dieselvlak. De Vectra conceptcar die door OPC werd ontwikkeld, is gebaseerd op de GTS sportberline en wordt aangedreven door een evolutie van de 1.9 turbodiesel die vanaf begin volgend jaar in de Vectra en de Signum verkrijgbaar zal zijn. Terwijl de productieversie van de 1.9 CDTI ECOTEC 110 kW (150 pk) ontwikkelt, pakt de TWINTURBO-versie uit met 156 kW (212 pk). Hierdoor is zijn specifiek vermogen hoger dan dat van de 6,0-liter V12 uit de Ferrari Enzo. De Italiaanse supersportwagen ontwikkelt 80,8 kW (110 pk) per liter terwijl de Opel Vectra OPC met TWINTURBO-motor 82 kW (112 pk) per liter haalt. Aan de basis van zijn sterkere prestaties liggen twee elektronisch gestuurde turboladers met een maximumdruk van 3,0 bar waarmee de 1,9-liter TWINTURBO even soepel rijdt als een atmosferische motor met een grote cilinderinhoud. Het maximumkoppel van meer dan 400 Newtonmeter staat ter beschikking tussen 1.400 en 3.500 t/min. Naast de aanzienlijke vermogenswinst zorgt het TWINTURBO-principe ook voor een laag verbruik. Terwijl een stijging van het vermogen vaak een stijging van het verbruik met zich meebrengt, verbruikt de Vectra OPC met TWINTURBO-motor niet meer dan de standaard productiemotor (6,0 l/100 km in de Europese testcyclus). De Vectra OPC voldoet bovendien aan de Euro 4-emissienormen die vanaf 1 januari 2005 van kracht worden. De conceptcar die in Essen wordt getoond, heeft de typische Arden blauwe kleur van OPC-producten, een verlaagd koetswerk met aërodynamische accessoires en 19” aluminium velgen met bandenmaat 235/30. Het interieur is grotendeels afgewerkt met blauw leder. Met het oog op het enorme potentieel van de wagen werden de veren en schokdempers opnieuw afgesteld en werd een nog krachtiger remsysteem geïnstalleerd.

Source : Opel
Over de auteur: Piette François

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!

Renault Symbioz: Captur XXL

Renault Symbioz: Captur XXL

De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

De opvolger van de 812 eert de Ferrari GT's uit de jaren '50 en '60 en behoudt zijn atmosferische V12 met 830 pk en zonder enige elektrische assistentie!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km