Opinie: een auto is geen iPad

  • Piette François
  • 18 oktober 2012

Het volstond dat technologiegoeroe Steve Jobs de tablet lanceerde om de wereld helemaal warm te maken voor dit pareltje van technologie. Vandaag zie je tablets ook meer en meer in auto’s. En daar loopt het fout.

Leuk, in theorie

Als je comfortabel in de woonkamer zit aan de open haard met je hond aan je voeten is zo’n tablet geniaal. Met een kleine vingerbeweging surf je online, lees je e-mails of speel je je favoriete game. Dat is allemaal magisch, schitterend en al wat je maar wilt. De wereld binnen handbereik, prachtig als je niets anders te doen hebt dan je op de tablet te richten.

In de auto is het anders

Het basisidee is leuk. Een tablet integreren in een auto is mooi, ziet er technologisch hoogstaand uit en schept tal van nieuwe gebruiksmogelijkheden. Maar in de auto moet je je vooral concentreren op de weg, voorzichtig bochten nemen, de idioot voor je vermijden die op zijn rempedaal gaat staan en opletten voor de bestuurder die van links komt en de voorrangsregels vergeet. Misschien zijn deze verstrooide bestuurders wel bezig met hun ingebouwde tablet te bedienen?

We moeten ook toegeven dat tablets in een rijdende auto veel minder ergonomisch blijken. Heb je al geprobeerd om op onze hobbelige wegen op een klein icoontje rechts beneden te duwen?

Praktijkervaring

Ik reed net een week met de Peugeot 208 en zal maar met de deur in huis vallen: ik hou van dit autootje. Een schitterend weggedrag, een klein stuurwiel dat goed in de hand valt: allemaal perfect. Maar het probleem is precies de interactieve tablet. Schitterend als je stilstaat, verschrikkelijk al rijdend. Precies met je vinger glijden, het juiste menu vinden: al die handelingen zijn bijna onmogelijk al rijdend.

Natuurlijk zul je zeggen dat je alles stilstaand moet instellen en niets mag aanraken tijdens het rijden. Maar laten we niet schijnheilig zijn. Ik mis de stereo van mijn oude Citroën AX: één knop voor het volume, twee knoppen om vooruit of achteruit te zoeken en dat is het. Ik wil niet nostalgisch klinken, maar verkies het gezond verstand: het interieur van een auto moet niet lijken op het controlescherm uit een film van Stanley Kubrick. Terug naar de grote knoppen en eenvoudige bediening en weg met deze onverantwoorde gadgets. Achter het stuur gaat het om rijden, niet om ontspannen. En dan zijn er nog de veiligheidssystemen die de auto automatisch afremmen. Duizend bommen en granaten, de wereld is gek!

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Manufacturer.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

De opvolger van de 812 eert de Ferrari GT's uit de jaren '50 en '60 en behoudt zijn atmosferische V12 met 830 pk en zonder enige elektrische assistentie!

Renault Symbioz: Captur XXL

Renault Symbioz: Captur XXL

De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km