Renault
De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.
Als autojournalist worstel je geregeld door het ‘boekje’ van een persauto. Het is soms ongelooflijk hoeveel informatie je dan op korte tijd moet slikken. Gewoonweg alles is beschreven, zelfs hoe je moet rijden. En toch ligt er me iets op de maag…
De explosie van het aantal ingebouwde elektronische snufjes (airco, radio, afstandsbedieningen, ...) maakt het allemaal veel ingewikkelder en vergt een woordje uitleg voor nieuwelingen inde materie die net een nieuwe auto gekocht hebben. Een gebruiksaanwijzing van goed honderd bladzijden alleen voor de radio is al lang geen uitzondering meer.
Drukknoppen met obscure afkortingen, toetsen met dubbele functies: een kat vindt er haar jongen niet meer in terug. En dan hebben we het nog niet over hightechuitrusting, zoals een actieve snelheidsregelaar. Aan vitale informatie als oliepeil, remvloeistof of antivries wordt met moeite een bladzijde gespendeerd.
Een probleem? Neem contact met het dealernet
Om een probleem te analyseren, heb je geen scherp gehoor of technisch inzicht meer nodig. De elektronica neemt het van je over: een verklikker op het instrumentenbord zegt dat je de gebruiksaanwijzing moet raadplegen en die verwijst je op zijn beurt door naar het dealernet. Kortom, blijf rustig zitten, doe de motorkap zeker niet open en hou je handjes proper. Service heet dat dan. Wat er onder de kap gebeurt, wordt een heuse ver-van-mijn-bed-show.
Bij de test van een oldtimer maakt bladeren door de gebruiksaanwijzing deel uit van het plezier. Een heel andere wereld. Hier lees je nog hoe je zelf de carburatoren kunt afstellen, de kleppen kunt regelen of zelfs een koppeling kunt vervangen. En dat allemaal op goed vijftig pagina’s. Of de kunst van de ‘synthese’.
Een halve eeuw geleden legde men op vijftig pagina’s uit hoe je auto werkt en hoe je de motor demonteert,terwijl je vandaag na zeshonderd pagina’s amper weet hoe de radio werkt e en misschien ook de airco.
Een kwestie van responsabilisering en competenties? De elektonica en juridische beperkingen maken het gewoon te complex. We leven nu eenmaal in een wereld vol hulpbehoevenden, waarin we liever even naar de garage bellen dan zelf de handen uit de mouwen te steken.
De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.
Naast een nog agressievere look, krijgen de Cupra Formentor en Leon nieuwe motorisaties die krachtiger zijn en meer rijbereik halen.
Het einde van een decennialange traditie voor de Beierse constructeur!
Een prototype van de Polestar 5 heeft van 10 tot 80% kunnen opladen in slechts 10 minuten dankzij een constant laadvermogen van 310 kW en pieken van 370 kW!