BMW
Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.
Eigenlijk zou je graag elke dag rijden met jouw oude wagen, maar de reputatie van onbetrouwbaarheid schrikt je af. Een onoverkomelijke hindernis lijkt het … Maar is dat wel zo? Vandaag maakt de vooruitgang van de techniek heel wat oldtimers en youngtimers dagelijks bruikbaar.
Het is een feit: de betrouwbaarheid van auto’s is de afgelopen jaren onophoudelijk gegroeid. De materialen werden sterker, de fabricagetechnieken zijn beter verzorgd en alle onderdelen hangen steviger aan elkaar. Door de komst van de elektronica verslechterde de betrouwbaarheid wel een beetje. Problemen aan de motor, versnellingsbak of andere fundamentele elementen zijn tegenwoordig zeldzaam, maar de randapparatuur stelt problemen. Zie je de auto als een verzameling gadgets die in interactie staat met zijn omgeving, dan is wat volgt niet voor jou.
Meer uitrusting betekent meer onderdelen en dus meer potentiële problemen. Dat is eenvoudige logica. Wie zat nog nooit in de knoei met zijn infotainmentsysteem? Wie had nog een nooit een elektrische ruit die haperde? Een storing in het motorbeheer? Weinig handen gaan omhoog … Elektronica verricht mirakels en is onmisbaar om de homologatienormen voor motoren te halen maar betekent een nachtmerrie voor garagisten.
Tot ongeveer de jaren negentig bleef elektronica ver weg van de auto. De comfortuitrusting van een VW Kever uit 1965 verschilt niet radicaal van die van een basis-Peugeot 106 uit 1995. Daarna begon het te escaleren, met uitrusting zoals elektrische ruiten, klimaatregeling en een boordcomputer die volkomen normaal werden.
De youngtimers (auto’s van de jaren ’80 en ’90) genieten van de technologische evolutie van een industrie die begon aan het einde van de 19de eeuw, en zijn vaak voldoende betrouwbaar om vandaag nog dagelijks dienst te doen. De onderhoudskosten, taksen en verzekering liggen veel lager dan bij nieuwe auto’s. Uiteraard mag je niet hetzelfde comfortniveau verwachten.
De vooruitgang komt ook de klassiekers van de jaren ’50 tot ’70 ten goede. Moet jouw Citroën Traction het nog stellen met amper drie versnellingen op de snelweg? Vandaag is er een vierversnellingsbak. Elektrische problemen met jouw Jaguar E-Type? Een professional maakt hem helemaal functioneel en betrouwbaar. De problemen met de ontsteking en verbranding van jouw Triumph TR6 ergeren jou? Een Bosch-injectiepomp en elektronische ontsteking doen je alle zorgen vergeten.
Het gebruikscomfort kan vandaag verbeterd worden, bijvoorbeeld met de montage van een klimaatregeling, elektrische stuurbekrachtiging of een moderne radio met oude look. Qua prestaties en betrouwbaarheid is heel wat mogelijk, maar moeilijke punten blijven natuurlijk de veiligheid bij een ongeval, het gebrek aan bescherming van het koetswerk en de verzekering. Jouw auto wordt betrouwbaarder en krachtiger, maar beantwoordt niet meer aan de strikte fabrieksdefinitie. Wat denkt jouw verzekeraar? Die breng je beter op de hoogte voor je aan een transformatie begint.
Terwijl oldtimers vaak delicaat zijn om dagelijks te gebruiken en enige doe-het-zelfkennis vereisen, profileren de youngtimers zich als een waardig alternatief voor de huidige auto’s. Profiteer ervan want de prijzen staan laag en zullen snel stijgen.
Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.
Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.
De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...
De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...