Overwinning voor de Astra Silhouet.

  • Piette François
  • 23 mei 2001
Een overwinning en een tweede plaats in de sprintnummers, en ook nog eens winst in de race van een uur. Met daar bovenop de leidersplaats in het kampioenschap, zowel bij de rijders als bij de merken, en dit in de eerste twee divisies: het Opel Belgium team kon inderdaad een positieve balans opmaken na de Spa Belpro. De Astra Silhouet bleek niet alleen een mooie, maar ook een zeer snelle wagen en onderstreepte meteen de ambitie van het team: in de komende confrontaties start de Astra Silhouet als favoriet, temeer omdat de rijders het potentieel van de auto nu nog beter zullen kunnen benutten. “Ik moet nog veel leren achter het stuur van de Astra,” geeft Bert Longin niettemin toe. “Vandaar dat het voor mij een wezenlijk voordeel is dat ik Vincent Radermecker als teamgenoot heb. Hij is niet alleen zeer professioneel, hij blijft ook in alle omstandigheden even rustig en sereen. Bovendien kan hij terugvallen op een grote technische bagage. En hij aarzelt vooral niet om me daarvan te laten profiteren. Als je zoals Vincent een hoofdrol hebt gespeeld in de Formule 3 of het BTCC, dan kan je een racewagen afstellen. Ik heb dus het volste vertrouwen in hem, voor wat de afstelling van onze Astra betreft. En ik probeer ook altijd zijn technische keuzes te begrijpen. Voor mij is dit een zeer boeiend en motiverend avontuur.” Bij Opel-MI gebruiken ze de elektronica als een factor van progressie: na iedere aflossing worden de opgeslagen gegevens vergeleken, en dat levert doorgaans zeer verhelderende informatie op. “Zo zie ik zeer duidelijk waar ik tijd verlies in vergelijking met Vincent. De remafstanden, het toerental van de motor: niets ontsnapt aan de computer. Zodat ik ook zeer precies weet in welke richting ik moet werken.” De regerende GT-kampioen ontdekt dankzij de New Procar inderdaad nieuwe aspecten van de autosport. “Alleen al de start: heel anders dan wat ik gewoon was. Tot nu toe kende ik inderdaad alleen de rollende start, nu moet ik vanuit stilstand leren starten. Ook de banden moet je op een heel andere manier gebruiken. In een sprintrace van twintig minuten heb je geen twee of drie ronden tijd om het rubber rustig op te warmen, je moet er meteen de beuk in zetten. Terwijl je je banden ook niet aan flarden mag racen, want dan zet je de rest van de meeting op de tocht. Inderdaad, dit is allemaal nieuw voor mij, in het Opel Team. En dit maakt deze uitdaging alleen maar groter.” Bron: Opel

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km