Pal-V Liberty: de vliegende auto is klaar

We dromen er al van sinds de uitvinding van de auto: boven de rest van het verkeer kunnen vliegen. De Nederlandse constructeur Pal-V maakt die droom waar met de Liberty.

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 08 maart 2018

Hoe futuristisch of origineel ook, sommige concepten in Genève kunnen niet tippen aan de Pal-V. Zij hebben namelijk de eerste vliegende auto die klaar is voor serieproductie: de Liberty.

Gyrocopter

Andere uitvinders bogen zich al over de oefening, maar zonder succes. Om de lucht in te gaan gebruikt Pal-V een techniek die nauwer aanleunt bij die van helikopters (gyrocopters om precies te zijn) dan bij vliegtuigen. Dat zorgt voor meer stabiliteit in de lucht en een makkelijkere besturing. Om op te stijgen moet je stilstaan en 5 tot 10 minuten geduld oefenen om de propeller open te plooien. Daarna stijg je op als je langzaam vooruit rijdt. En als je 90 tot 200 meter plaats ter beschikking hebt.

Cockpit

De propeller heeft een indrukwekkende diameter van 10,45 meter, maar in automodus blijft de Pal-V relatief compact: 4 meter lang, 2 meter breed en 1,7 meter hoog. Zo kan je nog enigszins “normaal” door het verkeer. Binnenin zien we een soort vliegtuigcockpit… met stuurwiel. Er is plaats voor twee passagiers en ongeveer 20 kilogram bagage.

160 km/u

De Pal-V Liberty zet aanvaardbare prestaties neer op de weg: 0-100 km/u duurt minder dan 9 seconden en zijn 100 pk sterke motor zorgt voor een topsnelheid van 160 km/u. De brandstoftank zorgt op de grond voor een rijbereik van 1.315 km/u. In de lucht haal je een topsnelheid van 180 km/u (en een kruissnelheid van 140 km/u) dankzij een 200 pk sterke tweede motor. De maximale vlieghoogte is 3.500 meter, de actieradius 500 kilometer, met een veiligheidsmarge van ongeveer 100 kilometer.

€ 299.000

De eerste prijzen die we van de Pal-V Liberty vernemen liggen rond de € 300.000. Geïnteresseerde klanten kunnen zich trouwens ook al aanmelden. Maar Pal-V begint pas met de eerste leveringen van de Liberty als het bedrijf alles gehomologeerd krijgt om zijn auto op de weg en in de lucht te krijgen. Daar hopen de Nederlanders in 2019 mee klaar te zijn.

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km