Deze Peugeot 205 GTI is de duurste ooit!

Wanneer je over de Peugeot 205 GTI begint, gaan de ogen van menig youngtimer-liefhebber oplichten. Deze oer-hot hatch spreekt immers nog steeds tot de verbeelding. Niet alleen door zijn wispelturige achterkant, maar ook door zijn relatief betaalbare prijs. Al vestigt deze 205 GTI een record!
  • Bervoets Wim
  • 04 augustus 2016
  • Straf

De Peugeot 205 GTI blijft zowel met zijn 1.6 als met zijn 1.9 fascineren. Het gevolg is dat je ze de laatste jaren nog zelden in onberispelijke staat vindt. Des te opvallender is dit specifieke exemplaar, dat in 1989 een Britse showroom uit bolde.

De 1.9 zou door zijn eigenaar regelmatig gebruikt worden, maar kort daarna kreeg de man een bedrijfswagen. Het gevolg: de Peugeot werd alleen nog tijdens de zomermaanden gebruikt. In 2004 verdween de 205 GTI helemaal in de garage. Acht jaar later, in 2012, werd hij met de grootste omzichtigheid terug rijklaar gemaakt.

Het resultaat: net geen 13.000 kilometer op de teller van dit rechtsgestuurde exemplaar. De lak en het koetswerk verkeren nog steeds in onberispelijke staat, en ook het interieur is kras-, scheur- en kreukvrij. Het enige wat vervangen moet worden? De originele banden… die stilaan hun leeftijd beginnen te tonen.

Tel daar nog een waterdichte onderhoudsgeschiedenis bij en het feit dat de auto nog steeds van de eerste eigenaar was, en het hoeft niet te verwonderen dat de Peugeot bij een veiling onlangs voor een recordprijs onder de hamer ging. De 205 GTI bracht maar liefst 30.938 pond op, omgerekend zo’n 36.000 euro. Geen miljoenenprijzen zoals in Monterey, maar toch goed voor de titel van duurste Peugeot 205 GTI ooit!

Meer lezen over:

Over de auteur: Bervoets Wim Wim Bervoets is redacteur bij Vroom sinds 2016. Hij interesseert zich voor alles van stadsauto’s tot sportwagens, en kijkt met een open blik naar de mobiliteit en brandstoffen van de toekomst.
Toch droomt hij nog altijd van een Lotus Elise...
Foto's ©: Silverstone Auctions.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

De opvolger van de 812 eert de Ferrari GT's uit de jaren '50 en '60 en behoudt zijn atmosferische V12 met 830 pk en zonder enige elektrische assistentie!

Renault Symbioz: Captur XXL

Renault Symbioz: Captur XXL

De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km