Peugeot 3008 Hybrid4: hybride en diesel

  • Piette François
  • 24 augustus 2010

We praten er al heel lang over en iedereen kent het ondertussen wel: de hybride. Vele merken gebruiken het concept al, maar tot nu toe werd altijd een benzine- en geen dieselmotor gekoppeld aan de elektromotor. Vooral om commerciële redenen, omdat in de kernmarkten voor hybrides nog altijd een grote terughoudendheid heerst tegenover dieselbrandstof. Peugeot innoveert met een hybride voor de Europese dieselliefhebbers.

Cijfers

Het merk met de leeuw pakt zwaar uit en kondigt spectaculaire cijfers aan: 200 pk, 3,8 l/100 km en 99 g CO2/km. Dat spreekt tot de verbeelding.

Concreet wordt de 3008 Hybrid4 aangedreven door een 2.0 HDI met 163 pk en 300 Nm. Een elektrische motor met 37 pk en 200 Nm die alleen de achterwielen aandrijft, staat de dieselmotor bij. De 3008 Hybrid4 is met andere woorden een vierwielaandrijver.

Met een druk op de ‘ZEV’-knop rijdt de 3008 Hybrid4 puur elektrisch en wordt hij een achterwielaandrijver. Als de bestuurder betere prestaties wil en harder op het rechterpedaal duwt, schiet de dieselmotor te hulp door de voorwielen aan te drijven. Beide motoren leveren dan samen 200 pk en 500 Nm.

Gerobotiseerde versnellingsbak

Als versnellingsbak koos Peugeot voor een gerobotiseerde eenheid zonder koppeling, die je bedient met schakellepels achter het stuur. De auto is ook uitgerust met een start-stop-systeem dat de motor uitschakelt bij stilstand.

En het wordt nog spectaculairder: een elektronische stuureenheid beheert het vermogen tussen de voor- en achteras. De bestuurder mag een woordje meepraten door met een knop op de middenconsole te kiezen tussen vier modi: automatisch, sport, ZEV (elektrisch) of 4WD (vierwielaandrijving).

Opvallend

Uiterlijk onderscheidt de 3008 Hybrid4 zich in details van een andere 3008. Alleen de kenners zullen de verschillen opmerken: een strookje leds in de koplampen, wat chroom en een kleine spoilerlip achteraan. In het interieur zien we her en der een paar nieuwe knoppen en functies.
 

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Manufacturer. Source ©: Peugeot.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Renault Symbioz: Captur XXL

Renault Symbioz: Captur XXL

De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

De opvolger van de 812 eert de Ferrari GT's uit de jaren '50 en '60 en behoudt zijn atmosferische V12 met 830 pk en zonder enige elektrische assistentie!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km