Renault
De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.
We praten er al heel lang over en iedereen kent het ondertussen wel: de hybride. Vele merken gebruiken het concept al, maar tot nu toe werd altijd een benzine- en geen dieselmotor gekoppeld aan de elektromotor. Vooral om commerciële redenen, omdat in de kernmarkten voor hybrides nog altijd een grote terughoudendheid heerst tegenover dieselbrandstof. Peugeot innoveert met een hybride voor de Europese dieselliefhebbers.
Het merk met de leeuw pakt zwaar uit en kondigt spectaculaire cijfers aan: 200 pk, 3,8 l/100 km en 99 g CO2/km. Dat spreekt tot de verbeelding.
Concreet wordt de 3008 Hybrid4 aangedreven door een 2.0 HDI met 163 pk en 300 Nm. Een elektrische motor met 37 pk en 200 Nm die alleen de achterwielen aandrijft, staat de dieselmotor bij. De 3008 Hybrid4 is met andere woorden een vierwielaandrijver.
Met een druk op de ‘ZEV’-knop rijdt de 3008 Hybrid4 puur elektrisch en wordt hij een achterwielaandrijver. Als de bestuurder betere prestaties wil en harder op het rechterpedaal duwt, schiet de dieselmotor te hulp door de voorwielen aan te drijven. Beide motoren leveren dan samen 200 pk en 500 Nm.
Als versnellingsbak koos Peugeot voor een gerobotiseerde eenheid zonder koppeling, die je bedient met schakellepels achter het stuur. De auto is ook uitgerust met een start-stop-systeem dat de motor uitschakelt bij stilstand.
En het wordt nog spectaculairder: een elektronische stuureenheid beheert het vermogen tussen de voor- en achteras. De bestuurder mag een woordje meepraten door met een knop op de middenconsole te kiezen tussen vier modi: automatisch, sport, ZEV (elektrisch) of 4WD (vierwielaandrijving).
Uiterlijk onderscheidt de 3008 Hybrid4 zich in details van een andere 3008. Alleen de kenners zullen de verschillen opmerken: een strookje leds in de koplampen, wat chroom en een kleine spoilerlip achteraan. In het interieur zien we her en der een paar nieuwe knoppen en functies.
De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.
Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!
De opvolger van de 812 eert de Ferrari GT's uit de jaren '50 en '60 en behoudt zijn atmosferische V12 met 830 pk en zonder enige elektrische assistentie!
De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!