Audi
Onze spionnen hebben prototypes van de Audi A6 e-tron gespot met brede wielkasten en grote remschijven en -klauwen, die doen vermoeden dat we ook elektrische S- en RS-versies krijgen.
De Peugeot 308 ruilt zijn grote 'muil' en scherpe blik in voor een eenvoudiger ontwerp. Peugeot vervangt de agressieve look door subtiele sportiviteit en klassieke elegantie. Vooral het radiatorrooster verandert grondig. Alle koetswerkversies werden aangepast, ook de CC cabriolet met stalen dak.
Nieuwe stijl
Peugeot trekt de kaart van sobere elegantie, getuige de nieuwe koplampen en de hertekende grille. De onmisbare leds werden trouwens niet vergeten en zorgen voor dagrijverlichting, sinds kort een verplichting. Achteraan voorziet Peugeot een extra streepje chroom voor alle modellen en nieuwe lichtblokken voor de SW (break).
Onder de motorkap verandert er niet zo veel aan het huidige gamma. We tellen nog altijd vier benzinemotoren (98 tot 200 pk voor de GTi) en evenveel diesels (92 tot 163 pk). In het hart van het gamma bevindt zich de 1.6 HDi met 92 pk en handgschakelde versnellingsbak die maar 110 g CO2/km uitstoot, waardoor hij recht heeft op de overheidspremie van 3 procent van de aankoopprijs.
De grote nieuwigheid is zonder twijfel de versie e-HDi, waarvan de uitstoot beperkt blijft tot 98 g/km. Zijn 1.6 HDi-motor levert 112 pk en wordt gekoppeld aan een gerobotiseerde zesversnellingsbak. Zelf schakelen kan trouwens ook.
Om het verbruik te drukken, scherpte Peugeot de stroomlijn aan. De 308 haalt een Cx-waarde van 0,28, een record in deze klasse. Voorts werd de compacte middenklasser 25 kg lichter en rijdt hij op nieuwe 16-duimsbanden met lage rolweerstand.
Onze spionnen hebben prototypes van de Audi A6 e-tron gespot met brede wielkasten en grote remschijven en -klauwen, die doen vermoeden dat we ook elektrische S- en RS-versies krijgen.
De opvolger van de Chiron is voor het eerst te zien onder een bijzonder kleurrijke laag camouflage.
Naast een nog agressievere look, krijgen de Cupra Formentor en Leon nieuwe motorisaties die krachtiger zijn en meer rijbereik halen.
Een prototype van de Polestar 5 heeft van 10 tot 80% kunnen opladen in slechts 10 minuten dankzij een constant laadvermogen van 310 kW en pieken van 370 kW!