Peugeot 508 SW: nog beter als break?

De Peugeot 508 heeft zich in zijn nieuwe generatie tot iets moois ontpopt. De berline zagen we al in Genève, de breakversie, de SW, is voor het eerst te zien in Parijs.

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 06 juni 2018

Het model wordt een van de grote nieuwigheden op het salon van Parijs in oktober. De breakversie neemt de stijlkenmerken over van de berline: een voorkant met een verticaal radiatorrooster, de lichtsignatuur en het cijfer 508 op de motorkap, net als in de gloriedagen van de klassieke Peugeots. De achterkant is natuurlijk volledig nieuw.

Finesse

De 508 SW mikt niet op gigantische laadvolumes, maar heeft wel een aflopende achterkant met lichtstrook tussen de achterlichten. Voor een stevigere presence krijgt de break ook gespierdere wielkasten achteraan. De ruiten achteraan zijn frameloos, net als bij coupés. Vrij zeldzaam voor een break van een massaconstructeur.

De cijfers

De SW is 3 centimeter langer dan de berline, maar is iets korter dan het uitgaande model (5 centimeter om precies te zijn). Zijn dak ligt wel 6 centimeter lager dan dat van de vorige 508 SW: de nieuweling is 1,42 meter hoog. Die nieuwe afmetingen hebben een invloed op het koffervolume: het neemt af van 560 liter tot 530 liter in de nieuwe generatie. De Peugeot heeft een laaddrempel die 63,5 centimeter hoog is, en de kofferklep kan eventueel automatisch geopend worden. Met (in twee delen) neergeklapte rugleuning kan je tot 1.780 liter aan spullen kwijt in de koffer.

Premium

De break neemt natuurlijk de snufjes van de berline over. Op de hoogste uitrustingsversies zien we een nachtzichtassistent, fileassistentie, full-led-verlichting met automatische grootlichten, een automatische noodremhulp en zetels met massagefunctie.

Automaat

De Peugeot 508 SW wordt begin volgend jaar gecommercialiseerd, met een motoraanbod dat bestaat uit twee benzineversies (1.6 PureTech van 180 en 225 pk) en vier diesels (1.5 en 2.0 BlueHDi met 130, 160 of 180 pk). De instapdiesel, de 1.5 BlueHDi met 130 pk heeft een manuele zesbak, maar de andere motoren krijgen de recente achttrapsautomaat standaard.

Plug-inhybride

In de tweede helft van 2019 komt er ook een plug-inversie van de Peugeot 508 SW. De batterijen onder de kofferbodem zouden voor een identiek laadvermogen zorgen als de klassieke motorversies. Het volledig elektrische rijbereik volgens de WLTP-cyclus zou 50 kilometer bedragen.

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km