BMW
Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.
Volvo heeft de technische details meegedeeld van zijn XC40 T5 Twin Engine. Dat is de plug-inhybride van de compacte SUV die in ons land gebouwd wordt.
Zowat een jaar geleden toonde Volvo zijn plug-inhybride XC40 op het salon van Peking. De Zweden bleven nog discreet rond de technische kenmerken ervan. Nu weten we alles over de nieuwe T5 Twin Engine.
De aandrijflijn wordt uitgewerkt op basis van de nieuwe 1.5 driecilinder uit de XC40 T3. In de hybride produceert hij geen 163 maar 180 pk. Daar wordt nog een elektromotor aan gekoppeld van 60 kW (82 pk) en 160 Nm, en een versnellingsbak met dubbele koppeling en zeven verzetten. In totaal produceert de T5 Twin Engine 262 pk, iets meer dan de ‘gewone’ XC40 T5 met zijn 2.0 viercilinder turbo van 247 pk. Die laatste is wel iets sneller: 0-100 km/u in 6,5 seconden en een topsnelheid van 230 km/u, tegenover 7,3 seconden en 205 km/u voor de T5 Twin Engine.
De Volvo XC40 T5 Twin Engine heeft een 9,7 kWh sterke lithium-ionbatterij die je in 2,5 uur oplaadt aan een stopcontact van 16 ampère of in 4 uur aan een stopcontact van 10 ampère. De batterij zit in het midden van de auto, waardoor het koffervolume identiek blijft aan dat van de klassieke XC40. De benzinetank wordt wel kleiner: het volume zakt van 54 liter naar 48 liter. De CO2-uitstoot bedraagt 44 g/km volgens de gecorreleerde NEDC-cyclus en 57 g/km volgens de WLTP-cyclus.
Het begin van de productie is gepland voor eind 2019. De prijzen voor België volgen in juni. In Nederland verschijnt de XC40 T5 Twin Engine eerder, daar kost hij € 46.995. De XC40 wordt ook als volledig elektrisch model verwacht in 2020.
Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.
De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...
De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...
Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.