Plug-inhybrides veel vervuilender dan beloofd

Een studie van Transport&Environment trapt een open deur in.
  • Troubleyn  Bert Troubleyn Bert
  • 25 september 2020
  • Sector

Transport&Environment is een ngo die zich onder meer tot doel heeft gesteld om elke vorm van bedrog door de Europese autosector aan de kaak te stellen. De vereniging heeft in het verleden al meermaals met metingen in realistische scenario’s aangetoond dat zelfs Euro 6-diesels nog steeds veel schadelijker zijn voor mens en milieu dan op papier. Vandaag heeft de ngo een ander doelwit in het vizier: plug-inhybrides. De gemiddelde PHEV noteert in Europa een CO2-uitstoot van 44 g/km, maar in werkelijkheid ligt die uitstoot meer dan 2,5 keer hoger, zo heeft T&E gemeten. Dat blijkt trouwens ook keer op keer wanneer wij bij Vroom.be een plug-inhybride kunnen testen en de verklaring daarvoor is eenvoudig: een plug-inhybride haalt zijn extreem lage normuitstoot op een testcyclus die te kort is om de batterij snel uit te putten. Zolang de auto’s elektrisch kunnen rijden, stoten ze niets uit. Maar in het dagelijkse leven rijden mensen grotere afstanden voor ze weer kunnen (of willen) opladen, waardoor de verbrandingsmotor vaak moet worden ingezet en het verbruik dus veel hoger is dan op papier.

Verloren middelen

T&E berekende dat de gemiddelde PHEV op die manier over zijn hele levenscyclus 28 ton CO2 uitstoot, wat nauwelijks minder is dan een ‘gewone’ hybride als de Toyota Prius (33 ton). Ter vergelijking: een benzinewagen komt aan 39 ton, een diesel aan 41 ton over zijn hele leven. De reden waarom T&E zo fulmineert tegen het veel hogere reële verbruik van PHEV’s, is dat deze modellen in veel landen (waaronder België) recht hebben op riante fiscale en andere stimuli om hun verkoopcijfers te boosten. Overheden doen dat om klimaatvriendelijk vervoer te helpen groeien, maar door PHEV’s te stimuleren, bereiken ze een averechts effect en gaan kostbare middelen verloren.

Meer lezen over:

Troubleyn  Bert
Over de auteur: Troubleyn Bert Bert Troubleyn kreeg de liefde voor de auto door zijn moeder ingelepeld. Hij is vooral geboeid door technologische innovatie en door de feiten achter de hypes.
Dat uit zich in een garage waar een hedendaagse elektrische auto broederlijk naast een BMW 8-Reeks uit 1992 staat.
Source ©: Transport&Environment.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km