Mercedes-Benz
De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...
De Porsche 718 krijgt er twee nieuwe varianten bij: de 718 Spyder en Cayman GT4. Die modellen betekenen de terugkeer van de zescilinder bij de ‘kleine’ Porsches. Meer zelfs: een atmosferische 4.0 met 420 pk en manuele bak!
De 718 Spyder en Cayman GT4 hebben weliswaar een ander koetswerk, maar hun technische kenmerken zijn dezelfde. De puristen krijgen een atmosferische zescilinder onder de motorkap achteraan. In tegenstelling tot de ‘normale’ Boxster en Cayman, die een viercilinder turbo gebruiken, doen de Spyder en GT4 het met een 4.0 flat six. Die produceert 420 pk en stuurt dat vermogen via een manuele zesbak naar de achterwielen.
De motor behoort tot dezelfde familie als de turbomotoren in de huidige 911 Carrera. Het atmosferische karakter maakt de motor toerenhongerig: hij geeft zijn maximumvermogen vrij tussen 5.000 en 6.000 tpm maar gaat door tot 8.000 tpm.
Accelereren doen beide modellen naar 100 km/u in 4,4 seconden. De topsnelheid van de 718 Spyder bedraagt 301 km/u, die van de Cayman GT4 304 km/u. Een compactere uitlaat maakt meer plaats vrij voor een specifieke diffusor die meer neerwaartse druk genereert op de achteras. De Cayman GT4 heeft dan nog eens een vaste achtervleugel die 20 procent meer neerwaartse druk genereert dan het vorige model. Bij de Spyder komt de achtervleugel automatisch piepen bij meer dan 120 km/u.
De vooras en achteras doen een beroep op racetechnologie: ze krijgen lichtere dempers en veren. Kogelgewrichten zorgen voor een directere verbinding met het chassis, en het koetswerk ligt 30 millimeter lager. Het Porsche Torque Vectoring-systeem bevat een mechanisch sperdifferentieel. Standaard hebben de remmen een aluminium monoblocarchitectuur met vaste remklauwen, optioneel zijn er de Porsche Ceramic Composite Brakes. Porsche zegt dat de Cayman GT4 door alle aanpassingen 10 seconden sneller is op de Nürburgring dan de vorige GT4.
De Porsche 718 Spyder en 718 Cayman GT4 kunnen vanaf nu worden besteld. Ze kosten respectievelijk € 96.170,80 en € 99.074,80.
De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...
Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.
De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...
Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.