Porsche 911 GT2 RS: voor bestuurders met verstand

  • Piette François
  • 12 mei 2010

Af en toe krijgt een auto een macaber imago aangemeten. De vorige GT2 was een echte sportwagen met waanzinnige prestaties, maar op de limiet reageerde hij erg spits en stelde hij menig onverantwoord (lees: minder getalenteerd) bestuurder voor onoverkomelijke problemen. Soms zelfs met dramatische gevolgen. Porsche brengt nu een nog radicalere versie op de markt: de RS.

Krachtigste 911

Enkele getunede versies buiten beschouwing gelaten, is dit de krachtigste 911 ooit in productie. Met 620 pk onder de motorkap (90 meer dan de basis-GT2) levert hij ongelooflijke prestaties: van 0 naar 100 km/u duurt maar 3,5 seconden, van 0 naar 200 km/u 9,8 seconden en na 28,9 seconden rondt hij de kaap van 300 km/u. De topsnelheid bedraagt 330 km/u. Al dat geweld wordt via een manuele zesbak alleen naar de achterwielen gestuurd. Toppunt is dat het verbruik nog eens naar beneden gaat: 11,9 l/100 km en een CO2-uitstoot van 284 g/km. Dat is onder meer te danken aan het gewicht. Tegenover de gewone GT2 is de RS 70 kg lichter.

Versterkte remmen

Traditioneel moet een Porsche sneller remmen dan hij accelereert. Bij dergelijke bovenaardse prestaties is dat geen sinecure, maar de koolstof-keramische schijven zijn volledig op hun taak berekend. Ook bij het onderstel spelen de ingenieurs hun know-how uit. Dankzij een adaptieve ophanging, de dynamische motorophanging en specifieke afstellingen ligt de GT2 RS als een blok op de weg. De banden werden speciaal voor de RS ontworpen en je mag zeggen dat hij op grote voet leeft: 325/30 ZR 19 achteraan.

Details

Bij de bouw van de GT2 RS maakte Porsche kwistig gebruik van koolstofvezel, wat de auto een eigen identiteit geeft. In het interieur wordt de lijn doorgetrokken met een erg sportieve sfeer, edele materialen en goed omvattende kuipstoelen.

De prijs…

Porsche presenteerde de 911 GT2 RS op het autosalon van Moskou en levert de eerste exemplaren vanaf september in Europa. Met een prijs van 200.000 euro (zonder taksen) blijft dit dure speelgoed voorbehouden aan een selecte groep volwassenen met voldoende verantwoordelijkszin. Maar haast je, want de productie is beperkt tot 500 stuks.
 

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Manufacturer. Video ©: Manufacturer, François Piette. Source ©: Porsche.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Renault Symbioz: Captur XXL

Renault Symbioz: Captur XXL

De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

De opvolger van de 812 eert de Ferrari GT's uit de jaren '50 en '60 en behoudt zijn atmosferische V12 met 830 pk en zonder enige elektrische assistentie!

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km