MINI
Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.
Op de 70ste verjaardag van Porsche in het Porsche-museum in Zuffenhausen gaf de Duitse constructeur zichzelf een verjaardagscadeau. De Porsche 911 Speedster Concept pikt weer aan bij de Speedster-traditie van het merk.
Op 8 juni 2018 was het exact 70 jaar geleden dat de eerste Porsche een licentie kreeg om op de openbare weg te rijden. Dat was de 356 “No 1” Roadster. Deze 911 Speedster Concept vormt een rijklare moderne interpretatie van dat 70 jaar oude ontwerp.
In die zeven decennia kwamen er al meer Speedsters uit Zuffenhausen. Voor de 911-generatie begon dat in 1988, en de laatste was de 911 Speedster van de 997-generatie uit 2010. Of deze Porsche 911 Speedster Concept ook in productie gaat, weten de Duitsers nog niet zeker. Als dat zo is, zien we hem ten vroegste pas in 2019 verschijnen.
Het studiemodel vertrekt van een Carrera 4 Cabriolet, maar dan met vleugels, kofferklep en achterafdekking uit composietmaterialen. Chassis en aandrijflijn komen dan weer van de 911 GT3: de atmosferische flat six boxermotor produceert meer dan 500 pk, raakt pas bij 9.000 tpm buiten adem en is gekoppeld aan een manuele zesbak.
En dan zijn er nog de klassieke Speedster-onderdelen: een schuiner geplaatste en ingekorte voorruit, een double bubble-afdekkap uit koolstofvezel (met dezelfde vorm als het origineel uit 1988) en een kleine achterruit uit plexiglas met opschrift dat naar Porsches verjaardag verwijst.
Gewicht wordt er ook bespaard, al zegt Porsche niet hoeveel. Wel dat de 911 Speedster Concept een lichtgewicht afdekkap krijgt, en zaken als navigatie, radio en klimaatregeling achterwege laat. Zetels uit koolstofvezel moeten de laatste kilo’s wegvijlen. Retro-accenten zoals de achteruitkijkspiegels en benzinedop centraal vooraan in 50s-stijl maken deze Porsche 911 Speedster Concept helemaal af.
Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.
De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...
De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...
Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.