Range Rover Sport: lichter dan ooit

  • Van den Bogaert Robin
  • 27 maart 2013

De nieuwe Range Rover werd positief onthaald, maar sportieve rijders zaten wellicht meer te wachten op de Range Rover Sport. Die is volgens de Britten op sommige punten nog beter dan zijn grote broer.

Wie sportiviteit zegt, zegt laag gewicht en dat is precies waar de nieuwe Range Rover Sport het verschil maakt met zijn voorganger. Terwijl de vorige Range Rover Sport nog op het chassis van de Discovery gebouwd werd, deelt de nieuwe versie zijn basis met de nieuwe Range Rover. De structuur is dus van aluminium. Volgens Land Rover loopt de gewichtsbesparing op tot 420 kg met de TDV6-motor.

De Range Rover Sport werd parallel met de Range Rover ontwikkeld, maar driekwart van de onderdelen is specifiek. De Sport is 14,9 cm korter en 5,5 cm lager dan zijn grote broer. Hij is ook  6,2 cm langer dan de vorige Range Sport, waardoor er voor het eerst plaats is voor 5+2 zitplaatsen. Al gebruik je die laatste zitjes het best niet te vaak.

4x4

In het terrein profiteert de Range Rover Sport van een hogere bodemvrijheid en een verbeterde ophanging met luchtvering en verschillende rijhoogtes. Door die vering is de terreinmodus van de wagen ook beschikbaar bij hogere snelheden (tot 80 km/u), terwijl het zogeheten wade sensing diepte-informatie geeft als je door water rijdt.

Land Rover levert twee systemen voor permanente vierwielaandrijving. Het eerste heeft een transferbak met twee verhoudingen en lage gearing voor in moeilijk terrein. De kracht wordt fiftyfifty verdeeld over de voor- en achteras en desnoods volledig naar één van de assen gestuurd.

Het tweede systeem weegt achttien kilogram minder en gebruikt een transferbak met enkele verhouding en een Torsen-differentieel dat het koppel stuurt naar de as met het meeste grip. De verdeling is hier 42 tegenover 58 procent, waardoor de Range Sport meer het karakter van een achterwielaandrijver krijgt.

Hybride

Bij de lancering in het derde kwartaal dit jaar is er keuze uit drie motoren: een 5.0 V8 compressor met 510 pk en twee drieliter diesels, de TDV6 met 258 pk en de SDV6 met 292 pk. Eind dit jaar volgt de 4.4 V8 SDV8 met 339 pk.

Maar er is meer. Door het lagere gewicht speelt Land Rover met het idee om een kleine viercilinder onder de motorkap te droppen. Zeker is de komst van een dieselhybride in 2014 die de CO2-uitstoot beperkt tot 169 g/km.

Meer lezen over:

Over de auteur: Van den Bogaert Robin
Foto's ©: Manufacturer. Source ©: Land Rover.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

De opvolger van de 812 eert de Ferrari GT's uit de jaren '50 en '60 en behoudt zijn atmosferische V12 met 830 pk en zonder enige elektrische assistentie!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!

Renault Symbioz: Captur XXL

Renault Symbioz: Captur XXL

De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km