Renault
De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.
Als uiting van de nieuwe stijl van het Franse merk woekert dit prototype het vuur aan bij de liefhebbers. Een levendige rode kleur en compromisloze stijl, meer is er niet nodig om een zekere passie, zeg maar emotie, uit te stralen. Keert de sportieve coupé terug bij Renault? Als dat zo is, zou het leuk zijn om hem Alpine te dopen en in het historische Bleu France te spuiten.
Het concept met vleugeldeuren is resoluut sportief en oogt gespierd. De DeZir heeft een uitdagend voorkomen, wat onderstreept wordt door de zijdelingse stroken met een onderscheidende kleur (zoals op de Audi R8) die eindigen in een gedrongen en eveneens sportieve achterkant
Renault kiest uiteraard voor een elektrische motor, die trouwens in het midden ligt net zoals in een Lotus. Hij levert 150 paarden en een koppel van 226 Nm, waarden die toelaten om in 5 seconden 100 km/u te bereiken en te pieken op 180 km/u. De autonomie is zoals gewoonlijk bij dit soort motoren het zwakke punt. Ze is hier beperkt tot 160 km.
Om te herladen, zijn er drie mogelijkheden. De standaardmanier, met een gewoon stopcontact, duurt acht uren. Het kan ook sneller met een driefasig stopcontact van 400 V, dat de batterij voor 80 procent oplaadt in twintig minuten. De methode heet Quick Drop: simpelweg de batterijen verwisselen.
Het uit de Formule 1 bekende KERS (recuperatie en opslag van bewegingsenergie) geeft de bestuurder tijdelijk extra vermogen dat hij kan aanspreken met een knop aan het stuurwiel.
Muziek
Is een sportwagen zonder motorgeluid als een café zonder bier? Betreur je de overgang naar volledig elektrische wagens en vrees je dat de muziek van de mechaniek binnenkort tot de geschiedenisboeken behoort? Daar heeft Renault aan gedacht. Samen met het IRCAM (wat staat voor Institut de Recherche et Coordination Acoustique/Musigue) heeft een klank ontwikkeld die aanleunt bij de persoonlijkheid van het model.
Het dashboard geeft de 'rijsensaties' weer door een grafische weergave van de acceleratie en de snelheid. De navigatie bedien je met een aanraakscherm en toetst de routegegevens met de agenda van de bestuurder om de meest geschikte weg af te leggen naargelang de taken. Tot informeert (of entertaint?) een interface in videogamestijl de bestuurder over zijn energieverbruik.
De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.
De opvolger van de 812 eert de Ferrari GT's uit de jaren '50 en '60 en behoudt zijn atmosferische V12 met 830 pk en zonder enige elektrische assistentie!
Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!
De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!