Renault EOLAB: 1 l/100 km, binnenkort realiteit?

Het is een uitdaging voor 2020: Renault wil een auto commercialiseren die toegankelijk is voor iedereen en maar 2 l/100 km verbruikt. Dit eerste prototype licht al een tipje van de sluier en beschikt over een hele reeks spitstechnologieën. 

  • Piette François
  • 16 september 2014

Het prototype kreeg de naam EOLAB mee en kan over tien jaar op grote schaal gebouwd worden. Tegen dan zullen enkele van zijn vooruitstrevende eigenschappen al geleidelijk geïntegreerd zijn in seriemodellen.

Licht

Tegenover een klassieke compacte auto uit het B-segment (een Clio dus) belooft Renault een gewichtswinst van 400 kg. Een spectaculair resultaat door vooral lichte materialen zoals aluminium, composietmaterialen en zelfs magnesium (voor het dak van 4 kg) te gebruiken. Een ‘positieve spiraal’, om het in de woorden van Renault te zeggen, die het ook mogelijk maakt het vermogen te verlagen, de remmen minder krachtig te maken, … Uiteraard is de EOLAB zo glad mogelijk vormgegeven om door te lucht te glijden.

Hybride

Renault heeft lang de verdiensten van de volledig elektrische auto geprezen, maar kiest nu ook voor een hybride. Als verbrandingsmotor vinden we de nieuwe motor van de Twingo, een kleine atmosferische driecilinder van een liter, met 57 kW (75 pk). De transmissie heeft geen koppeling, er is wel een elektromotor van 50 kW en 200 Nm. De versnellingsbak heeft maar drie verzetten.

Hoe werkt het?

Tot zover de technische structuur. Die ziet er origineel uit en roept enkele vragen op. Renault biedt twee rijmodi met vreemde namen: een weekmodus en een weekendmodus. De eerste maximaliseert het gebruik van de elektromotor, die de auto tot 60 km ver brengt met een snelheid tot 120 km/u. De eerste versnelling maakt de EOLAB 60-70 km/u snel, de tweede gaat tot 120 km/u. Dan neemt de derde versnelling over, die de verbrandingsmotor inschakelt. De weekendmodus maximaliseert het rijbereik. Zo werkt de verbrandingsmotor al bij lagere versnellingen.

Tablet

Tablets duiken overal op: als extraatje van jouw werkgever, op jouw salontafel of in jouw auto. Hier werd een tablet ingeplant voor de middenconsole. Je gebruikt het toestel zowel horizontaal en verticaal. De tablet geeft onder meer informatie over jouw ecologische rijstijl.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Manufacturer.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km