Renault EZ-GO: de toekomst van stadsmobiliteit?

Met de EZ-GO-conceptcar bereidt Renault zich voor op de mobiliteitsuitdagingen in de “intelligente” steden van de toekomst. Met een robottaxi bijvoorbeeld, die geconnecteerd is, elektrisch en autonoom rijdt.

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 06 maart 2018
  • Sector

In 2050 zal 70% van de wereldbevolking wonen in gigantische megalopolissen. De mobiliteitsuitdagingen zullen dus anders zijn dan vandaag. Autodelen, elektrisch en autonoom rijden zal volgens Renault de mobiliteit van de toekomst vormen. Daarvoor dient deze EZ-GO.

6 passagiers

De conceptcar EZ-GO is een dienst die zich in intelligente en geconnecteerde steden moet integreren. De gedeelde en autonoom rijdende “robotauto” wordt elektrisch aangedreven en biedt plaats aan zes passagiers. De bedoeling is dat hij in steden of voorsteden blijft rijden.

A la carte

De EZ-GO moet een mobiliteitsoplossing voor iedereen bieden. Hij kan meteen worden gereserveerd via een app of via stations in de stad. Zowel privébedrijven als overheden kunnen hem inzetten, en hij zou de klok rond, zeven dagen op zeven beschikbaar zijn.

Sofa

De meer dan 5 meter lange auto beschikt over een comfortabele ruimte dankzij sofa’s die in cirkelvorm staan opgesteld. Aan boord bevinden zich een wifi-hotspot en inductieladers.

Uitgaan

Dit soort mobiliteitsdienst moet volgens Renault beantwoorden aan verschillende vragen. Zo kunnen toeristen een EZ-GO reserveren om een stad te ontdekken, of kan je met enkele vrienden hetzelfde doen als je uitgaat. Zodat je zelf niet meer hoeft te beslissen wie er rijdt.

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

De opvolger van de 812 eert de Ferrari GT's uit de jaren '50 en '60 en behoudt zijn atmosferische V12 met 830 pk en zonder enige elektrische assistentie!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!

Renault Symbioz: Captur XXL

Renault Symbioz: Captur XXL

De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km