Renault Mégane eVision: elektrisch hart

Renault onthult zijn jongste wapen om het hart van de markt te veroveren: de Mégane eVision. De conceptcar leidt volgend jaar tot een productiemodel.
  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 16 oktober 2020
  • Toekomst

Renault Mégane eVision: elektrisch hart

Zoals beloofd heeft Renault een elektrische conceptcar onthuld (naast de definitieve versie van de elektrische Dacia Spring) bij wijze van voorsmaakje op zijn digitale evenement eWays, dat aan elektromobiliteit is gewijd.

Renault Mégane eVision: elektrisch hart

De eerste verrassing: de conceptcar heet Mégane eVision. Hij neemt dus de naam over van het gekende model dat al 25 jaar het hart van het Renault-aanbod vormt. “We hebben van een van onze meest iconische modellen in de toekomst geplaatst. De Mégane eVision vindt de Mégane opnieuw uit en Renault vindt Renault opnieuw uit. Dit is pas het begin, want er komt een hele nieuwe generatie van innoverende elektrische modellen,” zo zei Luca de Meo, de nieuwe CEO van de Groupe Renault.

Renault Mégane eVision: elektrisch hart

Het prototype mengt verschillende genres met elkaar en zit ergens halverwege tussen een berline en een SUV. De Mégane eVision maakt gebruik van het nieuwe modulaire elektrische platform CMF-EV van de groep (ingewijd door de SUV Nissan Ariya) om zijn praktische kanten te verzorgen. In een lengte van slechts 4,21 meter biedt hij toch veel binnenruimte dankzij een lange wielbasis (2,70 meter) en korte overhangen.

Renault Mégane eVision: elektrisch hart

De conceptcar wordt aangedreven door één enkel elektromotor (verbonden met de voorwielen). Die ontwikkelt 160 kW (217 pk) en 300 Nm. Daarmee tikt hij de 100 km/u aan na minder dan 8 seconden. Maar Renault verduidelijkt dat het met dit platform ook mogelijk is om een tweede motor te monteren op de achteras (zoals in de Nissan Ariya).

De auto heeft een zeer platte batterij van 60 kWh en kan aan wisselstroom opladen met tot 22 kW of aan gelijkstroom met tot 130 kW. Een exact rijbereik geeft Renault niet op, maar het zegt wel dat “de nieuwe batterij van 60 kWh en de snellaadmogelijkheid maken dat de toekomstige productieversie trips zoals die van Parijs naar Lyon kan afleggen in een tijd die vergelijkbaar is met die van een auto met verbrandingsmotor, pauzes inbegrepen”.

Renault Mégane eVision: elektrisch hart

De productieversie die van dit prototype wordt afgeleid wordt in 2021 voorgesteld.

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!

Polestar 5 laadt op in 10 minuten!

Polestar 5 laadt op in 10 minuten!

Een prototype van de Polestar 5 heeft van 10 tot 80% kunnen opladen in slechts 10 minuten dankzij een constant laadvermogen van 310 kW en pieken van 370 kW!

Renault Symbioz: Captur XXL

Renault Symbioz: Captur XXL

De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.

BMW stopt met de 'i' voor zijn benzinewagens

BMW stopt met de 'i' voor zijn benzinewagens

Het einde van een decennialange traditie voor de Beierse constructeur!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km