Renault Megane Sport : nu ook met dieselmotor

  • Piette François
  • 21 februari 2007
Toegewijd aan de klanten die dagelijks van sportief rijden willen genieten werd de Mégane Sport dCi uitgerust met een 2.0 common rail motor van 175 pk en een handgeschakelde versnellingsbak met 6 versnellingen. Wie het nog sportiever wil kan kiezen voor een Cup chassis. Verkrijgbaar met 3 of 5 deuren zal de Mégane Sport dCi beschikbaar zijn vanaf april 2007. Renault is er dus in geslaagd om een 2.0 dCi aan te passen aan het chassis dat ontwikkeld werd voor de Mégane Renault Sport 2.0 T. Die 2.0 dCi is al beschikbaar op andere model van het gamma maar werd aangepast om te voldoen aan een sportiever rijgedrag. Hij is dus goed voor 175 pk aan 3.750 tr/min. en een koppel van 360 Nm vanaf 2.000 tr/min. De turbo, met variabele geometrie, zorgt voor voldoende beschikbaar koppel bij elk regime. De injectoren laten tot 5 injecties toe per cyclus, dat heeft een positieve invloed op de akoestiek van de motor, het verbruik en de uitstoot van luchtdeeltjes. Voor het eerst werd op deze 2.0 dCi de druk opgevoerd tot 1800 bar om een optimale verstuiving van de brandstof te vrijwaren en een betere homogeniteit van de lucht/brandstof mengeling. Gekoppeld aan zijn zesvoudige en handgeschakelde versnellingsbak komt het gemiddeld verbruik uit op 6.5l/100 km. De CO2 uitstoot komt uit op 172 g/km. Het Renault Sport chassis, dat standaard wordt geleverd, laat een dynamische maar toch comfortabele rijstijl toe voor een dagelijks gebruik. Het Cup chassis, met ontkoppelbare ESP, is verkrijgbaar in optie. Het Brembo remsysteem speelt in op 4 grote remschijven (312 mm vooraan en 300 mm achteraan) met beduidende dikte (28 mm vooraan en 11 mm achteraan) met vier pistons. De lichtmetalen velgen zijn aangekleed met Continental Sport Contact 2 banden van 225/45R17 op de Confort versie en 225/40R18 op de Luxe uitvoering. Aan de buitenkant ziet de Mégane Renault Sport dCi er uit als de benzine versie. Enkel de spoiler bovenaan het kofferdeksel verdwijnt. Binnenin gaat het resoluut om een sportieve auto met aluminium pedalen, een met leder overtrokken stuur en zetels met versterkte laterale steun.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Manufacturer.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

De opvolger van de 812 eert de Ferrari GT's uit de jaren '50 en '60 en behoudt zijn atmosferische V12 met 830 pk en zonder enige elektrische assistentie!

Renault Symbioz: Captur XXL

Renault Symbioz: Captur XXL

De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km