Renault schrapt 15.000 banen

Renault heeft de grote lijnen onthuld van zijn “plan om de kosten te reduceren”. Op drie jaar tijd moet 2 miljard euro worden bespaard.
  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 29 mei 2020
  • Sector

Renault verkeert in zwaar weer en legt de basis voor zijn nieuwe concurrentiekracht. “De moeilijkheden waar de Groep mee wordt geconfronteerd, de enorme crisis waar de hele auto-industrie het hoofd aan moet bieden en de dringendheid van de ecologische transitie dwingen het bedrijf allemaal tot een versnelling van zijn transformatie”.

Om zijn kosten te drukken kondigt Renault aan bijna 4.600 banen te schrappen in Frankrijk. In de rest van de wereld komen daar nog eens 10.000 andere verloren jobs bij. Renault benadrukt echter bij dit banenverlies zoveel mogelijk gebruik te maken van “omscholingsmaatregelen, interne mobiliteit en vrijwillige vertrekken”.

Daarnaast kondigt Renault een “herdimensionering van de industriële capaciteit” aan. De wereldwijde productiecapaciteit van Renault gaat van 4 miljoen auto’s in 2019 naar 3,3 miljoen auto’s tegen 2024. In tegenstelling tot wat kon worden vermoed op basis van de geruchten van de voorbije dagen is Renault (nog) niet van plan om fabrieken te sluiten in Frankrijk. Van de 14 industriële sites van het merk in Frankrijk gaat enkel die van Choisy-le-Roi dicht in 2022 omdat de activiteiten ervan verhuizen naar Flins.

Naast die verschillende maatregelen voorziet Renault ook talrijke andere besparende maatregelen op andere posten, zoals in de algemene kosten, de marketing en de ingenieursafdelingen. Dat kan door de samenwerking te versterken met de andere merken van de Alliantie, Nissan en Mitsubishi.

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km