Renault verloor 7,3 miljard euro in het eerste semester

Het merk met het ruitje heeft het zwaarste verlies uit zijn geschiedenis geboekt.
  • Sepulchre  Pierre-Benoit Sepulchre Pierre-Benoit
  • 30 juli 2020
  • Sector

Nooit eerder in zijn geschiedenis heeft Renault zo een catastrofaal resultaat geboekt. Tijdens het eerste semester van 2020 heeft de Franse constructeur een verlies van 7,3 miljard euro genoteerd.

Die ramp heeft twee verklaringen: enerzijds is er de wereldwijde gezondheidscrisis, waarvan de impact wordt geschat op 1,8 miljard, en anderzijds is er de slechte gezondheid van partner Nissan, waarvan de negatieve bijdrage oploopt tot 4,8 miljard euro.

Voor Luca de Meo, de nieuwe CEO van Renault, geven deze resultaten “een zorgwekkend waarschuwingssignaal”. Hij is “overtuigd dat we het dieptepunt hebben bereikt van een negatieve fase die reeds jaren geleden is ingezet. (…) We weten wat er moet gebeuren om hier uit te geraken: we moeten afstappen van een aanpak die is gericht op volume en kiezen voor een andere visie, die is gestoeld op het scheppen van waarde”.

Het slechtste moet nog komen

In het eerste semester van 2019 tekende Renault nog een winst op van 790 miljoen euro, maar uiteindelijk klokte het 2019 voor het eerst sinds 10 jaar af op een verlies van 141 miljoen. De duizelingwekkende verliezen van de eerste helft van 2020 zijn een teken dat het er slecht aan toe gaat en het slechtste moet waarschijnlijk nog komen. Alle indicatoren staan vandaag namelijk op rood. In de eerste zes maand van het jaar ging het zakencijfer er met 34,3 procent op achteruit terwijl de operationele marge ineenstortte met -1,2 miljard euro.

Nadat Renault bovendien lang heeft kunnen profiteren van de ‘Nissan-rente’ (Renault heeft 43 procent van de aandelen van de Japanse autobouwer in handen), die mooie financiële inkomsten opleverde, ondergaan de Fransen vandaag de klap van de instorting die de verkoopcijfers van Nissan doormaken. De Japanse vrienden voorspellen een verlies van 5,4 miljard euro voor boekjaar 2020-2021. Die negatieve resultaten zijn verantwoordelijk voor 65 procent van het verlies door het Franse merk in het tweede semester.

Opgeven is geen optie

Renault wil dit jaar zijn vaste kosten reduceren met 600 miljoen euro en tegen 2023 wereldwijd 15.000 banen schrappen. Begin 2021 zal het een breedvoerig herstelplan aankondigen. De nieuwe directie wil het Ghosn-tijdperk definitief afsluiten. De vorige leider van het bedrijf had de gewoonte om winstmarge op te offeren voor marktaandeel. Dat bracht het merk ertoe om een te groot industrieel kapitaal uit te bouwen waardoor het vandaag met overcapaciteit kampt.

Het zal dus niet verrassen dat het Renault-gamma in de toekomst moet krimpen en dat het zich moet richten op meer winstgevende segmenten. Dacia zal daarentegen zijn aanbod moeten uitbreiden met nieuwe modellen. Ondanks het lage vernieuwingstempo van zijn producten blijft het budgetmerk van de Frans-Japanse groep een van de zeldzame bronnen van winst.

Meer lezen over:

Sepulchre  Pierre-Benoit
Over de auteur: Sepulchre Pierre-Benoit Auto’s, herenmode, reizen of gadgets: Pierre-Benoît Sepulchre schrijft voor de lifestylerubriek van verschillende Belgische magazines, en sinds 2013 voor Vroom.
Als stadsjongen heeft hij interesse in nieuwe mobiliteit, maar hij zegt ook geen ‘nee’ tegen een mooie vintage coupé.
Foto's ©: Renault.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!

BMW stopt met de 'i' voor zijn benzinewagens

BMW stopt met de 'i' voor zijn benzinewagens

Het einde van een decennialange traditie voor de Beierse constructeur!

Renault Symbioz: Captur XXL

Renault Symbioz: Captur XXL

De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km