Rifter: de nieuwe “partner” van Peugeot

Een nieuwe naam in de Peugeot-catalogus: Rifter. Deze neef van de nog maar net onthulde Citroën Berlingo en Opel Combo Life vervangt de Partner van weleer.

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 21 februari 2018

Peugeot is langzaam maar zeker bezig om zijn catalogus op te waarderen. Daarom lijkt het zijn ludospace niet meer gewoon “Partner” te willen noemen. De nieuwe generatie heet voortaan dus Rifter. Om hem te onderscheiden van de Citroën Berlingo en Opel Combo Life zet de Rifter meer in op avontuur. Een verhoogde bodemvrijheid, duidelijke wielkasten, een contrasterende kleur onder de voor- en achterbumper, zijdelingse beschermstukken, enzovoort. Dankzij de – euh – Peugeot-partner Dangel biedt het Franse merk zelfs echte vierwielaandrijving in de optielijst. Wie wakker ligt van de looks van zijn Rifter, kan kiezen voor de sportief-chique GT Line-afwerking als topversie.

i-Cockpit

Aan boord wordt het verschil met zijn Citroën- en Opel-familie nog duidelijker: de nieuwe Peugeot-ludospace krijgt de i-Cockpit. Dat betekent dus een combinatie van een klein stuur, hoog geplaatste tellers en een 8 duim groot touchscreen. Voor de rest wil de Rifter vooral praktisch zijn, en behoudt hij dus zijdelingse schuifdeuren, een afzonderlijk openende achterruit en individuele zetels. Ook hier zijn er twee lengtes: 4,40 meter en 4,75 meter. In zijn grootste versie is er eventueel plaats voor zeven passagiers.

Motoren

De Rifter begint zijn carrière met twee benzinemotoren: de 1.2 PureTech 110 en de 1.2 PureTech 130. Die laatste kan vanaf 2019 worden gekoppeld aan de nieuwe achttrapsautomaat. Als diesel is de Peugeot er als 1.5 BlueHDi met 75, 100 en 130 pk. De twee eerste versies krijgen alleen een manuele vijfversnellingsbak, de 130 pk-versie een manuele zesbak of achttrapsautomaat. De Rifter wordt volgende maand voorgesteld op het salon van Genève, de commerciële aftrap wordt gegeven in september.

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Scoop: Audi A6 e-tron ook als S en RS?

Scoop: Audi A6 e-tron ook als S en RS?

Onze spionnen hebben prototypes van de Audi A6 e-tron gespot met brede wielkasten en grote remschijven en -klauwen, die doen vermoeden dat we ook elektrische S- en RS-versies krijgen.

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

Bugatti: eerste blik op nieuwe hypercar met V16!

Bugatti: eerste blik op nieuwe hypercar met V16!

De opvolger van de Chiron is voor het eerst te zien onder een bijzonder kleurrijke laag camouflage.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km