Roland D’Ieteren overleden

Een groot man uit de autosector is heengegaan.
  • Sepulchre  Pierre-Benoit Sepulchre Pierre-Benoit
  • 11 december 2020
  • Divers

Roland D’Ieteren, president en baas van de gelijknamige familiale groep, is op 78-jarige leeftijd ten prooi gevallen aan het Covid-19-virus. Hij was een echt monument van de plaatselijke auto-industrie, net zoals Ben Pon in Nederland. Hij stond 30 jaar lang aan het hoofd van de eerste Belgische auto-invoerder als afgevaardigd bestuurder en 42 jaar als voorzitter van de raad van bestuur. In België verdeelt de groep D’Ieteren de automerken Volkswagen, Audi, Seat, Skoda, Porsche, Bentley, Lamborghini en Bugatti.

Visionaire zakenman

Roland D’Ieteren stond gekend om zijn grote discretie. Hij heeft het familiebedrijf ingrijpend getransformeerd en uitgebouwd tot een multinational met activiteiten in alle uithoeken van de wereld. Die expansie was onder meer mogelijk door in 1989 een aandeel van 60 procent te nemen in verhuurder Avis Europe – waar het bedrijf in 2011 weer uitstapte –, de overname van Belron in 1999 (het moederhuis van Carglass) of recenter de inlijving van het Italiaanse ledermerk Moleskine. Een mooie diversificatie, waardoor de D’Ieteren-groep zijn inkomstenbronnen kon diversifiëren.

Autofanaat

Naast een briljant zakenman was Roland D’Ieteren ook een gepassioneerd autoliefhebber. Hij had een indrukwekkende persoonlijke collectie, waarvan een deel kan worden bewonderd in de D’Ieteren Gallery in Elsene, en was ook eigenaar van de Italiaanse koetswerkbouwer Touring Superleggera. Verder speelde hij een belangrijke rol in de oprichting van het Autoworld-museum in het Jubelpark in Brussel. En als jeugdvriend van Ferdinand Piëch (de man achter de Volkswagen-groep zoals we die vandaag kennen) heeft hij er vijftien jaar geleden alles aan gedaan om de Volkswagenfabriek (die later Audi Brussels werd) in het Brussels gewest te houden.

De gespecialiseerde website De Rijkste Belgen geeft aan dat Roland D’Ieteren in 2019 meer dan een miljard euro waard was, waardoor hij op de 26ste plaats stond van de rijkste inwoners van ons land.

Meer lezen over:

Sepulchre  Pierre-Benoit
Over de auteur: Sepulchre Pierre-Benoit Auto’s, herenmode, reizen of gadgets: Pierre-Benoît Sepulchre schrijft voor de lifestylerubriek van verschillende Belgische magazines, en sinds 2013 voor Vroom.
Als stadsjongen heeft hij interesse in nieuwe mobiliteit, maar hij zegt ook geen ‘nee’ tegen een mooie vintage coupé.
Foto's ©: D'Ieteren Group.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

De opvolger van de 812 eert de Ferrari GT's uit de jaren '50 en '60 en behoudt zijn atmosferische V12 met 830 pk en zonder enige elektrische assistentie!

Renault Symbioz: Captur XXL

Renault Symbioz: Captur XXL

De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km