Roof Bamboo : natuurbescherming !

  • Wouters Bruno
  • 19 juni 2009


Deze helm mag je absoluut uniek noemen ! Nadat we de “Bamboo” konden testen kregen we hopen vragen binnen. Wat bracht hen op het idee, hoe verliep de ontwikkeling, hoe verliep de homologatie, … ? Reden genoeg om een afspraak te maken met Claude Morin, stichter en designer van Roof!

De geboorte

Eerst een beetje geschiedenis. Claude Morin zit al sinds de jaren 70 in de motorhelmwereld. In die tijd was hij aan de slag als consultant voor merken als GPA of Levoir, maar besliste uiteindelijk om zijn eigen merk op de markt te brengen. In 1993 startte hij met Roof, met als eerste helm de Roadster Jet. De Boxer kwam in 1996 op de markt en dankzij zijn fenomenale succes, lag die aan de basis van de naambekendheid van Roof. Vandaag zijn we aan de 7de gehomologeerde generatie toe. De 8ste generatie zou in Parijs aan het publiek voorgesteld worden, maar waarschijnlijk zal het toch Milaan worden. We weten haast niets over deze nieuwe generatie, maar die zou fundamenteel verschillend zijn!

Het drama

Alle Roof helmen werden aanvankelijk op de hoofdzetel van het bedrijf in de buurt van Cannes gemaakt. Tot in 2005 de fabriek in de as werd gelegd. Er bleef helemaal niets over. Het was een enorme klap voor het bedrijf en er moesten keuzes worden gemaakt en de fabriek verhuisde naar Vietnam. Het studiebureau, de administratie en de distributie bleef in Frankrijk op de heropgebouwde oude hoofdzetel. De vele reizen naar Azië, een aangeboren nieuwsgierigheid en een zekere interesse voor het milieu zetten Claude Marin er toe aan om de locale natuur te bestuderen. Het idee om de kunststoffen te vervangen door natuurlijke vezels lag als het ware voor de hand.

De nieuwsgierigheid

 Na enkele experimenten met plantaardige vezels zoals kokos, hennep, werd uiteindelijk voor bamboe gekozen. Bamboe is poreus en beschikt over uitstekende mechanische kwaliteiten. Bovendien is bamboe een onkruid en heeft de ontginning ervan geen invloed op de ontbossing. De vezels worden door een locale onderneming volgens de precieze aanwijzingen van Roof omgevormd tot matjes. De matjes worden daarop grondig gedroogd en gehard in twee of drie delen, alvorens ze met een epoxy hars tot een helm geassembleerd worden .

Het begin van een nieuw verhaal

Voor de vervaardiging van de vorm wordt er gebruik gemaakt van dezelfde vormen en werktuigen als bij de klassieke helmen. Voor de ontwikkeling van deze “natuur” helm was een jaar nodig en alle Europese homologaties worden met succes gehaald. Roof blijft verder onderzoeken uitvoeren om nog meer natuurlijke grondstoffen te gebruiken bij de productie. De Bamboo ziet er in elk geval verfijnd en verzorgd uit. Om het exclusieve karakter van de helm extra in de verf te zetten, krijgt elke helm een uniek nummer en wordt hij in een imitatie jutte zak met een koordje in leder geleverd.

Beschikbaarheid

De Bamboo kwam in 2007 op de markt maar was zijn tijd (te) ver vooruit en het ecologische debat stond lang nog niet zo centraal als vandaag. Maar toch is zeker nog lang niet te laat, zeker nu er binnenkort gelakte modellen  in het zwart of kersrood op de markt komen. Wij hebben de helm al even kunnen testen en hij is net zo comfortabel als hij mooi is. Bovendien kregen we nog nooit zoveel vragen en reacties op een helm. De Bamboo kost 249 € en je kan de beschikbaarheid nagaan bij Jose Manset, agent voor Roof in België, op het nummer 0473 473 777.
 

Meer lezen over:

Over de auteur: Wouters Bruno Bruno Wouters schrijft sinds 2005 voor Vroom. Als iets wielen en een motor heeft, is Bruno een gelukkig man.
Technologische evoluties boeien hem zeker, maar sensaties zoekt hij het liefst op plattelandswegen met een Morgan of met de motor.
Foto's ©: Bruno Wouters, Manufacturer. Source ©: Roof.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km