Scoop: 5de generatie van de Range Rover loopt warm

Officieel wordt hij in 2021 onthuld, maar onze spionnen hebben de vijfde generatie van de Range Rover al betrapt.
  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 14 mei 2020
  • Toekomst

Scoop: 5de generatie van de Range Rover loopt warm

De laatste tijd zijn flink wat nieuwe en heel grote SUV’s met premiumlogo op de markt gekomen, zoals de Mercedes-Maybach GLS of BMW X7. Zij maken de Range Rover het leven zuur, want die is ondertussen al weer sinds 2012 in productie. Om zijn rivalen het hoofd te kunnen bieden, werkt de groep JLR aan de vijfde generatie van het vlaggenschip. Die zou in 2021 op de markt komen.

Scoop: 5de generatie van de Range Rover loopt warm

De algemene proporties zouden identiek blijven aan die van de huidige generatie: 5 meter lang, zo’n 2 meter breed en 1,85 meter hoog. Daarmee is hij ongeveer 10 centimeter lager dan de nieuwe Defender die we hier net naast dit ontwikkelingsprototype zien. Voor de liefhebbers komt er ook weer een versie met lange wielbasis.

Scoop: 5de generatie van de Range Rover loopt warm

In tegenstelling tot de Velar en de tweede generatie van de Range Rover Evoque lijkt de nieuwe grote Range nog niet te kiezen voor inklapbare deurklinken. Het prototype heeft in elk geval nog traditionele deurgrepen.

Scoop: 5de generatie van de Range Rover loopt warm

De nieuwe Range Rover zou fors afslanken dankzij het gebruik van een nieuw platform van de JLR-groep, dat MLA is gedoopt. Hij maakt bovendien van de gelegenheid gebruik om voor geëlektrificeerde aandrijflijnen te kiezen. Aanvankelijk krijgt hij hybride en plug-inhybride motoren, maar er volgt ook een volledig elektrische versie (zoals van de toekomstige Jaguar XJ op hetzelfde platform). Die elektrische Range Rover zou echter pas later komen, want eerst komt er een volledig nieuw en meer straatgericht model (dat we vandaag kennen onder de hypothetische naam Road Rover) dat de eer krijgt om de eerste puur elektrische Land Rover te worden.

Scoop: 5de generatie van de Range Rover loopt warm

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?
Foto's ©: Automedia.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

De opvolger van de 812 eert de Ferrari GT's uit de jaren '50 en '60 en behoudt zijn atmosferische V12 met 830 pk en zonder enige elektrische assistentie!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!

Renault Symbioz: Captur XXL

Renault Symbioz: Captur XXL

De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km