Scoop: we kregen de volgende Volkswagen Golf voor de lens

De achtste generatie van de Volkswagen Golf komt er in 2019. Het Duitse succesmodel moet heel wat ingrijpende veranderingen ondergaan.

  • Bervoets Wim
  • 18 april 2018
  • Toekomst

Esthetisch zullen de veranderingen minder wereldschokkend zijn. De testmule die we betrapten, drapeert een lichtjes vervormd koetswerk van de huidige Golf over een langer onderstel. De afmetingen van de Golf 8 zullen dus toenemen, maar je wijzigt niets aan een winnend team. Dat weet Volkswagen maar al te goed.

Autonoom en digitaal

Voor het interieur hintte Volkswagen eerder al naar een digitale revolutie bij de nieuwe Golf. We verwachten dus dat de digitalisering deze keer verder gaat dan het instrumentenpaneel, en ook de connectiviteit zal een hele sprong voorwaarts maken. Idem voor de rijhulp: de huidige Golf beschikt al over fileassistentie, maar met de Audi A8 beschikt de Volkswagen-groep over de nodige knowhow om de volgende Golf nog verregaander autonoom te doen rijden.

Hybride

Maar de echte revolutie vindt plaats onder de motorkap. Met de facelift van de Golf vorig jaar konden de Duitsers na dieselgate nog wat extra tijd kopen en zich beter voorbereiden op de nieuwe WLTP-testcyclus.

Volgens de geruchten willen de ingenieurs nu veel meer gebruik maken van cilinderuitschakeling (een techniek die nu al gebruikt wordt in de 1.5 TSI-benzinemotor), en van milde hybrides, dankzij een 48 volt-circuit zoals in de Audi Q7. Die technieken zou VW willen toepassen op zoveel mogelijk motoren, inclusief de GTI.

Toch zullen er ook dieselmotoren van de partij blijven. Een volwaardige hybride komt er ook, over volledig elektrische modellen zijn de plannen nog vaag. Volkswagen werkt immers ook aan zijn volledig elektrische I.D.-gamma.

2019

De Volkswagen Golf 8 wordt verwacht in 2019. Volkswagen sprak eerder al over juni 2019, maar het is nog niet duidelijk of de volgende Golf op het salon van Genève zal worden getoond of voor het thuispubliek in Frankfurt. De GTI volgt wellicht tegen 2020.

Meer lezen over:

Over de auteur: Bervoets Wim Wim Bervoets is redacteur bij Vroom sinds 2016. Hij interesseert zich voor alles van stadsauto’s tot sportwagens, en kijkt met een open blik naar de mobiliteit en brandstoffen van de toekomst.
Toch droomt hij nog altijd van een Lotus Elise...
Foto's ©: Automedia.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!

Renault Symbioz: Captur XXL

Renault Symbioz: Captur XXL

De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!

BMW stopt met de 'i' voor zijn benzinewagens

BMW stopt met de 'i' voor zijn benzinewagens

Het einde van een decennialange traditie voor de Beierse constructeur!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km