Audi
Onze spionnen hebben prototypes van de Audi A6 e-tron gespot met brede wielkasten en grote remschijven en -klauwen, die doen vermoeden dat we ook elektrische S- en RS-versies krijgen.
Terecht, want naar eigen zeggen plant Skoda een heus “SUV-offensief”. De eerste SUV van het merk is de Kodiaq natuurlijk niet. Die eer valt namelijk de Yeti te beurt. Maar imposant is de Kodiaq alvast wel!
De nieuwe telg van de Skoda-familie, die op het moduleerbare MQB-platform van de Volkswagen-groep staat, is namelijk 4,70 m lang (en daarmee 40 mm langer dan een Octavia), 1,88 m breed en 1,68 m hoog. Toch houdt Skoda het gewicht van de Kodiaq binnen de perken: 1.452 kg voor de instapversie. In profiel zien we dat vooral de wielbasis een aanzienlijke lengte heeft: 2,791 mm. En dat is niet zonder reden…
De Kodiaq wil namelijk uitpakken met dat waar ook de Superb om bekend staat: interieurruimte! De achterbank is verschuifbaar en de rugleuning ervan verstelbaar, en als optie kan je nog voor een derde zetelrij kiezen. Zonder die rij slikt de koffer 720 l bagage, en klap je de tweede zetelrij neer, dan stijgt dat cijfer tot 2.065 l. Volgens Skoda gaat het om de ruimste koffer in zijn klasse gaan.
De “Simply Clever”-snufjes, heel wat praktische zaken voor de koffer en het interieur uit de andere Skoda-modellen vinden ook hun weg naar de Kodiaq. De Tsjechen voegen daar ook nog nieuwe dingen aan toe, waaronder deurrandbeschermers die automatisch tevoorschijn komen bij het openen van de deuren en vermijden dat je krassen maakt als je met de deur ergens tegen botst.
Bij de lancering van de Kodiaq krijg je de keuze tussen twee diesel- en drie benzinemotoren. Aan dieselzijde vinden we de 2.0 TDI met 150 en 190 pk. De versie met 150 pk is beschikbaar als voorwiel- en vierwielaandrijver. Met voorwielaandrijving is hij gekoppeld aan de DSG7-automaat met dubbele koppeling en zeven verzetten (een primeur voor Skoda); met vierwielaandrijving aan een manuele zesbak of de DSG7. De versie met 190 pk is alleen verkrijgbaar met vierwielaandrijving en de DSG7.
Aan benzinekant is de instapmotor de 1.4 TSI met 125 pk (uitsluitend als voorwielaandrijver met manuele zesbak), gevolgd door een versie met 150 pk. Die is als voorwielaandrijver verkrijgbaar met de DSG6-automaat met zes verzetten, of als vierwielaandrijver met een manuele zesbak of DSG6. De top-benzineversie krijgt de DSG7-automaat en vierwielaandrijving.
Rij je regelmatig op moeilijker terrein, dan kies je natuurlijk de versies met vierwielaandrijving. Die ziet zijn rijmodi uitgebreid met een “Snow”-modus, en met een “Offroad”-modus met afdaalhulp. Een SUV moet natuurlijk zijn mannetje kunnen staan als het terrein wat lastiger wordt!
Op vlak van veiligheid is de Skoda mee met zijn tijd: een noodremhulp met voetgangerdetectie, adaptieve snelheidsregelaar, rijstrookwaarschuwing, dodehoekwaarschuwing, fileassistent, verkeersbordherkenning enzovoort. De Kodiaq voegt daar nog “Area View” aan toe, een bovenaanzicht of 180-gradenzicht van de auto op het multiediasysteem, en “Trailer Assist”, een hulpsysteem dat het manoeuvreren met een aanhangwagen makkelijker moet maken.
De Kodiaq kan uiteraard ook uitpakken met een uitgebreid infotainmentsysteem. Connectiviteit staat daarbij voorop, van een optioneel 8-duims aanraakscherm tot en met een app voor je smartphone toe. De integratie van Apple Car Play en Android Auto, en een wifi-hotspot behoren ook tot de mogelijkheden. Diezelfde smartphone opladen kan uiteraard via inductie.
Onze spionnen hebben prototypes van de Audi A6 e-tron gespot met brede wielkasten en grote remschijven en -klauwen, die doen vermoeden dat we ook elektrische S- en RS-versies krijgen.
Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.
De opvolger van de Chiron is voor het eerst te zien onder een bijzonder kleurrijke laag camouflage.
De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...