Tesla begint met autonoom rijdende klantenauto’s in de VS

Maar wel met de nodige waarschuwingen en marges.
  • Troubleyn  Bert Troubleyn Bert
  • 21 oktober 2020
  • Sector

Op 21 oktober heeft Tesla-baas Elon Musk getweet dat het merk die dag zou beginnen met het uitrollen (via een over-the-air softwareupdate) van een experimentele versie van zijn “Full Self-Driving” (FSD), wat Tesla-taal is voor autonoom rijden van niveau 3. Een week eerder had de CEO al laten weten dat deze stap eraan zat te komen, maar dat het FSD aanvankelijk wel enkel bedoeld was voor “een klein aantal” Tesla-eigenaars die “voorzichtige rij-experten” zijn.

In zijn tweet van 21 oktober heeft Musk bovendien aangegeven dat FSD in deze eerste fase nog “extreem langzaam en voorzichtig” zal rijden “zoals het hoort”. Het systeem vereist in principe geen enkele interventie meer van de bestuurder, al moet die laatste wel zeer alert blijven en steeds kunnen ingrijpen.

Grote stappen

Recent heeft Tesla al een paar grote stappen gemaakt met zijn Autopilot-software, want de auto’s met de juiste soft- en hardware kunnen tegenwoordig hun rijstrook volgen, afstand houden, allerlei soorten obstakels (vast of mobiel, mechanisch of menselijk) herkennen, wegenwerken met tijdelijke rijstroken of kegels onderscheiden van de vaste wegbelijning, zelfstandig stoppen en weer vertrekken bij verkeerslichten en stopborden en nog veel meer. De eerste bestuurders die het systeem zullen uitproberen, zullen allemaal in de VS gevestigd zijn omdat dat land nu eenmaal de meest liberale wetgeving rond rijden met autonome voertuigtechnologie kent. De Europese wetgeving is zo belemmerend op dit vlak dat het zeer waarschijnlijk nog jaren zal duren voor we dezelfde functies hier ooit zullen zien opduiken. Verwacht de komende dagen alvast de eerste YouTube-filmpjes van opgewonden Tesla-rijders die de volledige FSD-functionaliteit ‘mogen’ testen…

Meer lezen over:

Troubleyn  Bert
Over de auteur: Troubleyn Bert Bert Troubleyn kreeg de liefde voor de auto door zijn moeder ingelepeld. Hij is vooral geboeid door technologische innovatie en door de feiten achter de hypes.
Dat uit zich in een garage waar een hedendaagse elektrische auto broederlijk naast een BMW 8-Reeks uit 1992 staat.
Foto's ©: Tesla.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

De opvolger van de 812 eert de Ferrari GT's uit de jaren '50 en '60 en behoudt zijn atmosferische V12 met 830 pk en zonder enige elektrische assistentie!

Renault Symbioz: Captur XXL

Renault Symbioz: Captur XXL

De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km