Tesla is best presterende autobouwer van het voorbije decennium op de beurs

Wie tien jaar geleden een Tesla-aandeel kocht toen het merk de beurs op ging, kan vandaag een winst van 1.190 procent incasseren, zo meldt Bloomberg.
  • Troubleyn  Bert Troubleyn Bert
  • 26 december 2019
  • Sector

Je zou het niet verwachten aangezien Tesla het voorbije decennium zo vaak ‘virtueel failliet’ is verklaard, maar het aandeel van de Amerikaanse constructeur is de sterkste groeier gebleken van de hele auto-industrie. Toen het merk in 2010 op de beurs ging om kapitaal te verzamelen, was het nog aan het worstelen met de ‘massaproductie’ van zijn eerste Roadster. Van quasi-handwerk ging het naar de lopende band met de Model S in 2012 en de Model X in 2015. Tussendoor vormde het merk vaak het onderwerp van spot omdat het zowat elke aangekondigde deadline miste. De media stonden bol van de berichten over de enorme verliezen van de constructeur van elektrische auto’s en CEO’s van traditionele autobouwers lieten zich graag laatdunkend uit over het kleintje uit Californië, met Bob Lutz van GM op de eerste plaats.

2020

En toen stonden we ineens aan de vooravond van 2020. De Model 3 verkoopt beter dan zijn Duitse rivalen, niet alleen in zijn thuismarkt, maar ook in Europa. Tesla heeft drie fabrieken in de VS, één in China (die net is opgestart) en staat op het punt een Europese productielijn te bouwen in Berlijn. Het bedrijf maakt al een paar maand mooie winst, de productie is constant uitverkocht en in landen als Nederland en Noorwegen is Tesla het best verkochte automerk. Het Supercharger-netwerk blijkt een gigantische troef te zijn in een wereld waar laadpalen niet altijd even gemakkelijk te vinden zijn. Al die zaken leiden tot een jubelstemming op de beurs: de waarde van Tesla schommelt al een week of twee rond de 400 dollar per aandeel. Daarmee is de totale beurswaarde van het merk 73 miljard dollar. Enkel Toyota (230 miljard) en de VW-groep (98 miljard) zijn meer waard, maar kleppers als Ford (37 miljard dollar) kunnen alleen maar dromen van zo’n waardering. Vergeet niet dat die reuzen miljoenen auto’s per jaar verkopen, terwijl Tesla het half miljoen niet haalt. We zijn benieuwd of het merk dit groeitempo zal kunnen aanhouden en of het servicenetwerk de klanten naar behoren zal kunnen blijven bedienen…

Meer lezen over:

Troubleyn  Bert
Over de auteur: Troubleyn Bert Bert Troubleyn kreeg de liefde voor de auto door zijn moeder ingelepeld. Hij is vooral geboeid door technologische innovatie en door de feiten achter de hypes.
Dat uit zich in een garage waar een hedendaagse elektrische auto broederlijk naast een BMW 8-Reeks uit 1992 staat.
Source ©: Bloomberg.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

De opvolger van de 812 eert de Ferrari GT's uit de jaren '50 en '60 en behoudt zijn atmosferische V12 met 830 pk en zonder enige elektrische assistentie!

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!

Renault Symbioz: Captur XXL

Renault Symbioz: Captur XXL

De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km