Tesla werkt aan goedkopere en betere batterijcel

Onder codenaam “Roadrunner” zou Tesla in alle geheim werken aan een batterij die slechts 100 dollar per kWh kost en die een grotere energiedichtheid biedt.
  • Troubleyn  Bert Troubleyn Bert
  • 27 februari 2020
  • Elektrisch

De Amerikaans-Canadese website Electrek heeft van bronnen dicht bij Tesla vernomen dat de Californische constructeur hard werkt aan een nieuw soort batterijcel, die niet alleen veel goedkoper maar ook veel energiedichter zou zijn dan de huidige lithium-ioncellen. Sinds een paar jaar werkt Tesla samen met de Canadese onderzoeker Jeff Dahn, wereldwijd gezien als een autoriteit in batterijtechnologie, en vorig jaar nam het Maxwell Technologies over, een bedrijf dat eveneens onderzoek doet naar batterijen en supercondensatoren. De gecombineerde knowhow van Dahn en Maxwell zou Tesla nu de mogelijkheid geven om een batterij te bouwen die 100 dollar kost per kWh opslagcapaciteit. Ter vergelijking: voor de Model 3 ligt die prijs net onder de 200 dollar per kWh. Dat betekent dus dat het aandeel van de batterij in de prijs van een EV sterk daalt. Analytici zeggen al lang dat wanneer de grens van de 100 dollar/kWh wordt gehaald, een elektrische auto even veel zal kosten als een model met verbrandingsmotor.

Grotere energiedichtheid

Die lage kostprijs gaat bovendien niet gepaard met compromissen, want de nieuwe batterijtechnologie maakt een hogere energiedichtheid mogelijk, waardoor het accupakket ook lichter en compacter wordt bij een gelijke opslagcapaciteit. Ook nieuw: de cellen voor deze batterij zouden niet langer worden gebouwd door Panasonic – Tesla heeft dat contract al opgezegd – maar door Tesla zelf. Dat betekent dat de Amerikanen hun batterijtechnologie zelf ten gelde zullen kunnen maken door leverancier van andere autobouwers te worden. Volgens de geruchten zouden we al in april van dit jaar een demonstratie van een prototype met de nieuwe batterijcellen mogen verwachten.

Meer lezen over:

Troubleyn  Bert
Over de auteur: Troubleyn Bert Bert Troubleyn kreeg de liefde voor de auto door zijn moeder ingelepeld. Hij is vooral geboeid door technologische innovatie en door de feiten achter de hypes.
Dat uit zich in een garage waar een hedendaagse elektrische auto broederlijk naast een BMW 8-Reeks uit 1992 staat.
Source ©: Electrek.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Cupra Formentor en Leon nu nog pittiger!

Cupra Formentor en Leon nu nog pittiger!

Naast een nog agressievere look, krijgen de Cupra Formentor en Leon nieuwe motorisaties die krachtiger zijn en meer rijbereik halen.

BMW stopt met de 'i' voor zijn benzinewagens

BMW stopt met de 'i' voor zijn benzinewagens

Het einde van een decennialange traditie voor de Beierse constructeur!

Polestar 5 laadt op in 10 minuten!

Polestar 5 laadt op in 10 minuten!

Een prototype van de Polestar 5 heeft van 10 tot 80% kunnen opladen in slechts 10 minuten dankzij een constant laadvermogen van 310 kW en pieken van 370 kW!

Renault Symbioz: Captur XXL

Renault Symbioz: Captur XXL

De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km