Top 10 van plug-in hybrides op het salon van Frankfurt

Het salon van Frankfurt bulkt van de geëlektrificeerde nieuwigheden: puur elektrische auto’s, maar ook heel wat plug-in hybrides. We hebben een selectie gemaakt van de tien meest verwachte stekkerhybrides die er te zien zijn.
  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 11 september 2019
  • Sector

1. Porsche Cayenne Turbo S E-Hybrid

Top 10 van plug-in hybrides op het salon van Frankfurt

Na de Panamera heeft nu ook de Cayenne recht op een fameuze ‘stroomstoot’. Deze Turbo S E-Hybrid laat zijn 550 pk sterke benzine-V8 namelijk ondersteunen door een elektromotor van 136 pk. Resultaat: een gecombineerd vermogen van 680 pk. Oh ja, hij kan ook 40 puur elektrische kilometers rijden dankzij een batterij van 14,1 kWh.

2. Mercedes-Benz A250 e

Top 10 van plug-in hybrides op het salon van Frankfurt

De nieuwe A-Klasse (en ook de B-Klasse) ziet onder zijn achterbank een accu van 15,6 kWh opduiken in de nieuwe versie A250 e. De aandrijflijn van de nieuwkomer koppelt een 1,33 liter grote benzineviercilinder aan een elektromotor van 75 kW voor een totaalvermogen van 218 pk. Qua rijbereik schopt hij het tot 76 kilometer puur elektrisch en hij zou volgens de gecorreleerde NEDC-cyclus slechts 1,5 l/100 km verstoken.

3. Opel Grandland X Hybrid4

Top 10 van plug-in hybrides op het salon van Frankfurt

Net zoals zijn neven bij Peugeot en Citroën mag nu ook de SUV van Opel gebruik maken van de hybride aandrijflijn van PSA. Die laat een 1.6-turbomotor samenwerken met twee elektrische torren voor zo’n 300 pk en vierwielaandrijving. Resultaat: 1,5 l/100 km en 35 g CO2/km op de officiële normcyclus.

4. Mercedes-Benz GLE 350 de 4MATIC

Top 10 van plug-in hybrides op het salon van Frankfurt

De GLE is een beetje een ‘outsider’ in deze groep van stekkerhybrides, want hij vertrekt op basis van een dieselmotor. De aandrijflijn linkt de 136 pk sterke elektromotor die is ingewerkt in de negentrapsautomaat namelijk aan een tweeliterdiesel van 194 pk. Samen zijn ze goed voor 235 pk. Opvallend is ook hoe groot de batterij is: 31,2 kWh, goed voor een elektrisch rijbereik van dik 100 kilometer (volgens gecorreleerde NEDC-cyclus).

5. Seat Tarraco PHEV

Top 10 van plug-in hybrides op het salon van Frankfurt

Hoewel hij de jongste telg is van de grote SUV-familie van Volkswagen, is de Tarraco wel de eerste die plug-in hybride gaat, zodat hij de Tiguan Allspace en de Skoda Kodiaq de loef afsteekt. De aandrijflijn van de Tarraco is geleend bij VW en bestaat uit een 1.4 TSI, een elektromotor van 85 kW en een lithium-ionbatterij van 13 kWh. Zijn 245 pk weerhouden hem er niet van om minder dan 50 g/km uit te stoten volgens de nieuwe WLTP-cyclus.

6. BMW X5 xDrive45e

Top 10 van plug-in hybrides op het salon van Frankfurt

Nadat de vorige generatie van de SUV X5 al eens mocht proeven van plug-in hybride techniek, doet BMW zijn werk nog eens over in de nieuwe generatie. Deze keer gebruikt die echter een zescilinder in lijn in plaats van een viercilinder. De prestatiegerichte xDrive45e krijgt een elektromotor van 113 pk en een batterij van 24 kWh. Hij ontwikkelt tot 394 pk, maar verstookt desondanks slechts 1,9 l/100 km volgens de WLTP-cyclus.

7. Ford Explorer Plug-In Hybrid

Top 10 van plug-in hybrides op het salon van Frankfurt

Bij de Amerikanen is een plug-in hybride meer op vermogen en minder op ecologie gericht. De nieuwe Ford Explorer Plug-In Hybrid combineert zo een dikke V6 biturbo van 350 pk met een elektrische krachtbron van 100 pk. Het resultaat: 450 pk, 840 Nm en een normverbruik van 3,4 l/100 km. Maar als je niet noodzakelijk 7 zitplaatsen nodig hebt, dan is het goed om weten dat er ook een stekkerversie komt van de nieuwe en compactere SUV Kuga, die naast zijn grote broer staat te blinken in Frankfurt.

8. Mercedes-Benz GLC 300 e 4MATIC

Top 10 van plug-in hybrides op het salon van Frankfurt

In de nasleep van de facelift van de versies met verbrandingsmotor is de plug-inversie van de GLC ook aangepakt. Zijn aandrijflijn combineert voortaan een 2.0-benzinemotor met een 90 kW sterke elektromotor die in de negentrapsautomaat is ingewerkt. Samen zijn ze goed voor 235 pk en 57 g/km (gecorreleerde NEDC).

9. Skoda Superb iV

Top 10 van plug-in hybrides op het salon van Frankfurt

De grote Skoda iV maakt gebruik van de evoluties binnen de VW-groep op het vlak van plug-in hybride technologie. Onder zijn motorkap liggen dus dezelfde 1.4 TSI en 85 kW sterke elektromotor als in de andere plug-ins van de groep. De 13 kWh grote accu brengt hem volgens de WLTP-cyclus tot 55 kilometer ver.

10. Volkswagen Passat GTE

Top 10 van plug-in hybrides op het salon van Frankfurt

Ook de zopas gefacelifte Volkswagen Passat onderging een paar evoluties aan zijn plug-in hybride GTE-variant. De batterij groeide bijvoorbeeld met 31 procent tot 13 kWh, voldoende voor 56 elektrische kilometers.

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km